marți, 10 ianuarie 2023

Tort de mere cu cremă de zahăr ars

 Tort de mere am tot mâncat de-a lungul timpului făcut de diferite persoane. Mi-aduc aminte că la un revelion prin liceu, chiar am dus eu tort de mere, făcut de mama, nu de mine. Dar nu a fost cam niciodată printre preferatele mele. Crema de zahăr ars...era un chin pentru mine când făcea mama și o vedeam plutind în atât de mult sirop. Noroc că ea nu făcea prea des. Dar ghici cu ce m-a așteptat soacra prima dată când am mers în vizită la prietenul meu (acum soțul): cu cremă de zahăr ars. Bine-nțeles că nu m-am putut atinge de ea, spre fericirea prietenului că are o porție în plus. Am înțeles atunci că e printre preferatele lui și cum aveam să aflu mai târziu, tortul preferat, cel de mere. Dar cel puțin în primi ani de căsnicie eu am rămas fidelă preferatului meu, tortul diplomat. Tortul de mere era specialitatea soacrei.


Până în ziua când am găsit într-o revistă ”Practic în bucătărie”, număr special, rețeta de tort de mere cu cremă de zahăr ars. La acel moment nici nu-mi aminteam că soacra mea îl face fără cremă de zahăr ars. Știu doar că prima dată l-am făcut doar pentru că era ziua soțului și am zis că voi gusta și eu din el. M-a surprins că mi-a plăcut combinația, dar și că a mâncat domnișoara cea mică, cea care nu mănâncă nici ciocolată, nici torturi, nici cine știe ce prăjituri cu cremă (doar plăcinte, cornulețe ori jeleuri). 


Cred că din acel an a devenit tortul nostru tradițional de revelion. Compoziția este aceeași an de an, diferă doar decorul, un decor cu care îmi place să mă joc și pe care îl fac după inspirația de moment. Nu respect indicațiile de decor din revistă, cu nucă și zahăr ars. Am încercat în vreo doi ani, dar tot în stiul meu.  Nu am acum la îndemână pozele din toți anii în care l-am făcut. În pozele următoare ca decor voiam să fac artificii, dar seamănă mai mult a copaci.

 

Și cu nucă:

 


Toată joaca mea cu frișcă și diverse elemente de decor are în ultimul timp un mare defect: cu cât stă mai mult gata decorat, elementele de decor, fie că sunt din napolitane fie din ciocolată sau pastă de zahăr, își disipează culoarea în frișcă. Mai jos, tortul de la acest revelion pozat când l-am terminat de decorat (stânga) și momentul servirii (dreapta). La tortul de Sf Ion am ținut cont și am adăugat elementele de decor doar în momentul servirii. Și cu nuca și zahărul ars pățesc același lucru.

 




Și în sfârșit ajung și la rețetă. O respect pe cea din revistă cu o excepție - numărul de mere, motiv pentru care și arată revista de parcă a trecut prin toate furcile caudine. Dar în dreapta vedeți și sugestia lor de prezentare. 

Ingrediente:
  • 8 mere
  • 10 ouă
  • 50g unt
  • 600 ml lapte
  • 19 linguri zahăr
  • 4 linguri făină
  • 1 esență de vanilie
Mod de preparare:
  • Curăț merele de coajă, le scot cotorul, le tai pe jumătate și le pun în apă cu zeamă de lămâie sau helas.  Le așez în oala în care fac tortul ca să văd câte am nevoie. Oala aleasă trebuie să fie o oală pe care o puteți băga la cuptor, dar care se poate folosi și pe aragaz. Nu respect numărul de mere din rețetă deoarece pun atâtea mere câte îmi încap tăiate pe jumătate în oală, jumătățile așezate cu scobitura în sus.
  • În oala aleasă caramelizez 7 linguri de zahăr și întind caramelul și pe pereții ei. Cât timp întind caramelul pe pereții oalei, țin merele curațate la scurs într-o sită.
  • Așez merele în oală, pun unt în scobitura lor și presar totul cu două linguri de zahăr. Bag la cuptor pentru 20 minute, 180 grade. Dacă merele sunt mai verzi puteți lăsa și 25 min. 
  • Ître timp pregătesc aluatul pentru crema de zahăr ars din 6 ouă, lapte, 6 liguri de zahăr și esența de vanilie. Eu bat cu mixerul la viteză maximă și face spumă multă. Cu cât mai multă cu atât mai pufoasă va fi crema de zahăr ars.
  • Aluatul obținut se toarnă peste mere și se bagă din nou la cuptor pentru 30-40 minute, tot la 180 grade. 
  • Cam după 20 de min încep să pregătesc un pandișpan din 4 ouă, 4 linguri de zahăr și 4 linguri de făină. Pentru pandișpan prefer să separ albușurile să le bat spumă tare, adaug zahărul și le bat la fel, ca pentru bezea. Apoi pun gălbenușurile și făina.
  • Se toarnă și acest pandișpan peste crema de zahăr ars bine coaptă și punem din nou la cuptor, tot 180 grade, până se coace ( testul cu scobitoarea - la cuptorul meu electric dureaza 10-15 min).
  • Este de preferat să fie răsturnat pe platou aproape imediat ce a fost scos din cuptor, siropul pe care îl lasă crema de zahăr ars va ajuge astfel în pandișpan însiropându-l exact cât trebuie. Pentru a scoate tortul din oală eu folosesc o spatulă de clătite să-l desprind de pe pereții oalei (e necesar doar în partea cu pandișpanul). Pun platoul cu fața în jos pe oală, apoi țknându-le lipite, răstorn totul astfel încât am acum oala cu gura în jos pe platou.
  • Se lasă la răcit și de decorează după plac.
Poftă bună!

7 comentarii:

  1. Ohhhh stai ca acum am vazut ca tortul tau e cu crema de zahar ars!! Foarte tare! ;D
    Am stat sa caut (si nu gaseam, desi eram sigura ca am scris sau macar pus ceva poze ) tortul meu cu zahar ars (nu crema). Bine ca l-am notat in comentarii macar, haha ( tortul )
    Si pe mine ma dispera cand trebuia sa fac zaharul ars.. :)). Dar este singurul tort pe care l-am mancat... cald, cu placere. Probabil ca ar fi mers decorat cu frisca (dar cum toata frisca are caragenan, ma lipsesc - poate doar sa incerc sa strang eu iar mai la vara smantana de pe lapte dulce.... ) si atunci cred ca l-as fi mancat dupa ce s-ar fi racit, ca sa il decorez. Dar asa....
    Mi-a placut mult cum l-ai decorat si iti multumesc pentru reteta asa detaliata. :*
    (si mie imi placea un diplomat reusit - nu toate erau, haha, sau si mai mult, tortul de bezea... cu ciocolata... asta apropo tot de frisca.)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am fost si am văzut și rețeta ta. Si soacra mea face cu merele intregi dar n-am vazut să puna gem, sau nu mai țin eu minte. Zahăr ars fac pentru mai multe prăjituri si ceaiuri. Nu asta mă disperă. Nu-mi plcăceaa când eram mică și făcea mama cremă de zahăr ars, pentru că u-mi plăcea dar trebuia să mănânc. Dar a înțeles până la urmă că nu-mi place și nu a mai făcut deloc. Mama nu făcea mancare decât daca manca toata lumea din ea. Daca plăcea doar unuia, nu făcea sau nu cumpăra.

      Ștergere
    2. Ce coincidenta! Și eu fac de 15 ani iarna (aproximativ) același tort, tot cu merele întregi, fara a carameliza zaharul in prealabil (se caramelizeaza singur împreuna cu untul presărat in scobitura din mijlocul merelor și printre ele și cu sucul lor), iar aluatul este unul foarte simplu, ca la checul economic (2 oua pentru o tava rotundă de 26 cm cu pereți detașabili). Gustul este același.
      Golul merelor l-am umplut cu diverse: nuci, migdale, Vișinescu din dulceața, căpșune din dulceața, ciocolata cu alune sau doar cu aluat.
      Tortul are efect laxativ, in ciuda merelor coapte 😬

      Ștergere
    3. Și scortisoara, am uitat sa o menționez, o presar peste mere in prima etapa de coacere, fara aluat.

      Ștergere
    4. Revin, tortul meu are doar mere coapte și aluat însiropat, e fara crema clasica făcută cu lapte, dar e foarte simplu și rapid de făcut, foarte bun și nerefuzat de nimeni 😉

      Ștergere
  2. Prea complicat pentru mine. Ne daduse o reteta un prieten, cu tot cu degustarea, l-am facut pana la urma, ba am luat si tava pentru cuptor (cu perete demontabil), insa cu atatea oua mi se pare greu.
    Oricum, ce ai tu acolo este spectacol curat! Arata foooarte apetisante, intr-adevar. O sa caut reteta mea, asa de curiozitate, sa compar. El o luase de pe net, oricum.
    Seara frumoasa, draga Niko! 😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Chiar daca are atât de multe ouă, cand îl mănânci nu se simte, e chiar răcoritor. Mie nu mi se pare complicat. Așa am crezut și eu prima dată cand l-am făcut, dar am fost surprinsă să constat că e ușor de făcut.
      O seară plăcută și ție!

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!