duminică, 11 decembrie 2022

Forme de ipsos și pictură - Jurnal de advent (10/22)

 🛷 Data/ora: duminică dimineața, pentru ziua de sămbătă, 10 decembrie. 

🛷 Stare : acum odihnită, sperând la o zi relaxantă în care să recuperez restanțele de blog/blogosferă adunate în ultima săptămână.

 Aseară am așteptat prea mult după laptop să descarce pozele și cum mergea prea cu încetinitorul, iar oboseala își cerea tributul, am întrerupt tot și am plecat la nani. Azi sper să reușesc să fac și activitățile de advent mai devreme ca să scriu articolele în timpul programat. Și poate mai reușesc să așez ceva decoruri, deja Martinel m-a ”certat” că nu era așezată scena de la poli să poată face poze pentru tema următoare ( cea de azi).




🛷 Ascult : Nu șitu de ce mi-a venit în cap melodia de la Frozen 2, cu râul care are toate răspunsurile, așa că am tot pus-o vreo două seri lăsând youtubul să genereze playlisturi, astfel am descoperit o alta melodia legată tot de Frozen mai bine zis de aventurile lui Olaf, potrivită acestei perioade (when we're together)

 


🛷 Activitățile zilei: ziua de ieri am dedicat-o în special turnării formelor de ipsos pe care le-am promis pentru târgul de la școală. 

Materiale necesare: praf de ipsos, preferabil alb că eu am nimerit și gri; apă caldă; matrițe; un bol cu coadă ( un ibric dacă se poate); tel; și o spatulă. Matrițele mele au vreo 14-15 ani, le-am luat de la Galeria Creativ din Brașov, când locuiam acolo. S-au păstrat destul de bine. Pe lângă acestea mai am formele de plastic de la calendarele advent cu ciocolată, s-au dovedit a fi minunate pentru ornamente mici.

Cum procedez: În bol pun apă caldă și adaug puțin câte puțin ipsos și amestec cu telul, până obțin un fel de ciulama mai subțire. Se lucrează în cantități mici că ipsosul se îngroașă repede și la turnare rămân goluri de aer mai ales în spațiile formelor cu detalii multe. De asta e bine să ai o compoziție cât se poate de lichidă. După ce torn în matrițe, le las cam 15-20 min să se întărească, apoi le scot din forme pe hărtie. Urmează partea de ”finisare”. Cu ajutorul unui cutter întepărtez surplusul de material și ”şlefuiesc” marginile. Operația de finisare nu trebuie făcută imediat ce ați scos formele din matrițe, le lăsați măcar 5 minute, dar nici nu trebuie să amânați prea mult, materialul este moale încă și se poate tăia ușor.

 

La final le pun în cutii tapetate cu hârtie de ziar și pe las la uscat. Prefer să fac această operațiune iarna că le pot pune la uscat pe calorifer să se usuce mai repede.
  • Tips: dacă nu curge ușor la turnare, materialul este prea gros, puteți pune apă să subțiați, dar nu se mai întărește la fel. Fie îl aruncați, fie îl folosiți la forme mai netede și aranjați cu spatula să ajungă prin toate colțurile.
  • dacă în forme se alege apă deasupra, înseamnă că materialul a fost prea subțire. Puteți presăra praf de ipsos deasupra să ajute la absorbirea surplusului de apă.
  • dacă vreți să puneți agățători la turnare, e bine să le adaugați imediat ce ați pus compoziția în forme.

🛷 Adventul fotografic: Martinel a fost foarte stresat, că nu știa cănd ă să aibă timp de săniuță,, nu ştia nici ce să facă , avea o idee din spatule dar ar fi ieșit cam mare pentru brădulețul lui. Ideea salvatoare i-a venit admirând formele de ipsos, când a zărit două săniuțe făcute cu ajutorul matrițelor de la calendarele cu ciocolată.

După ce le-a vopsit, le-a pus agățătoare lipită cu pistolul de silicon.

🛷 Adventul cu activități: tema mea inițială a fost Turtă dulce și chiar aș fi vrut să o fac, dar formele de ipsos mi-au luat cea mai mare parte a zile, apoi a fost nevoie de curățenie, se face mult praf la partea de finisare. Iar curățenia s-a extin și la alte camere, așa că n-am mai avut timp să mă ocup de turta dulce. Și pentru că fetele mi-au permis să văd cu o zi în avans tema, m-am uita la ziua de 11 - pictură pe lemn.  Ce bine e când se potrivesc astrele. Cineva sus acolo chiar mă iubește. Am făcut schimb și am pictat aseară, tot scosesem pictura pentru Martinel, iar turta dulce a rămas pentru azi. În poză aveți un Martinel leșinat de necaz pe masa mea de lucru că nu am fost atentă și am pus tubul de vopsea pe săniuța lui neuscată. Bine-nțeles că se stricase, dar i-am reparat-o.

Proiectul acesta a fost unul din cele mai dragi, pentru că a fost ceva simbolic sărbătorilor, dar nu ceva ce ține de comercial ci de spiritual, Familia Sfântă. Chair caut idei de a include în tot acest fast al sărbătorilor cât mai multe trimiteri la Nașterea Mântuitorului, principalul motiv pe care îl am acest sezon. Am încercat să fac o copie cât mai fidelă a modelului primit.

Era târziu și nu am mai sos bormașina pentru a găuri felia de lemn și am apelat și eu la pistolul de lipit petru a-i pune agățătoare.


🛷 Decor: ieri am scos prima decorațiune de exterior, un ren cu sanie, dar se pare că ține cu vremurile astea austere și cum l-am băgat în priză, s-a ars - cu pocnete, flacără și fum. Noroc că eram pe fază și l-am scos repede din priză. Am continuat cu decorarea verandei, dar nu am poze că era deja noapte când am terminat, iar Martinel a zis că la nivelul decor, pozăm ceva legat de tema zilei următoare.


Aici avem doar un decor provizoriu, încă nu am decis cum să includem frumos căile cu specific de Crăciun. Deocamdată pare doar un amalgam de obiecte.







🛷 Tema următoare: Zăpadă. Nu avem pe afară, zona arctică nu e montată, așa că Martinel s-a mulțumit cu cea artificială din Omul de zăpadă din boluri.

 

🛷 Tema de ieri 


Brăduț - Ziua 9

9 comentarii:

  1. Forte faine toate minunățiile ce ies din mainile tale. Imi place decorul pe lemn in mod special.
    Si eu cred ca se pierde esența crăciunului. Cred ca toata nebunia de sărbători care chiar imi place, si-a pierdut esența :). Cumva ne axam mai mult pe ambalaj decât pe conținut cand am putea să ne bucurăm de amandoua :).
    Odihnă plăcută și spor la meșterit si bucătărit!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și eu sunt tot mai încantată de decorurile pe lemn. Cred că a devenit un fel de ”my new addiction”. Sper să nu încep să cumpăr prea multe.
      Mulțumesc. O săptămână frumoasă!

      Ștergere
  2. Și mie îmi place toată perioada asta, cu tot fastul ei, dar cred că am putea promova mai mult simboluri care stau mai mult la baza sărbătorii.
    Mulțumesc Corina. O duminică plăcută și ție!

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce frumoasa si lucrativa atmosfera la tine!Si imi place ca ai unde sa le etalezi si atmosfera devine atat de sarbatoreasca! Am luat si eu niste ipsos. Vreau sa-l folosesc pe niste matrite luate pentru lut. Saniutele sunt ca niste bijuterii. Martinel e cam emotiv...Trebuie sa invete ca lucrurile se pot drege chiar mai bine ca inainte!
    Multumesc pentru jurnal, draga Niko! 😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu mulumesc Suzana. Martinel desi e aproape de vârsta mea, a rămas la nivelul copilăriei și încă mai are de învățat.

      Ștergere
  4. Martinel lesinat! :))) Suna atat de fain! Cand am citit propozitia mi-am imaginat micutul lesinand! :))
    Saniutele sunt minunate! Sigur, nu doar saniutele! Un deliciu devine braduletul lui Martinel! Asa e cand ai pe langa tine un ursulet pus pe fapte mari: te grabeste, te indeamna, te sustine! 😊
    O adevarata bucatareala" lucrul cu ipsos - e tentant! 😊
    Spor la toate, Niko! Felicitari pentru saniutele lui Martinel! ;) Parca-s caramele!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am vrut doar sa-i fac poză că e și el acolo cu susținerea la pictură, nici nu am văzut că am nimerit fix la stricarea săniuței. Doar cand am încărcat pozele în calculator am observat momentul și poziția lui așa teatrală.
      Da, e de muncă cu formele de ipsos. Muncești mult la ele, dar avantajul e că odată ce le-ai turnat, ai material mult timp. Mă crezi ca încă mai aveam căteva piese și nu am mai turnat de cand stăteam în Brașov? Dar nici nu prea am mai lucrat cu formele de ipsos în ultimii ani.

      Ștergere
  5. Si Martinel are doua saniute!!!! :D hihihi
    Super dragalase! Si iti multumesc ca ai povestit si cum se fac! :)
    Globul pictat pe lemn este SUPERB, minunat - si ai ales si o felie care arata ca un glob. Sa pictez pe o felie de lemn este un vis mai vechi de-al meu. Sper sa reusesc cat mai curand :D.
    Decorurile sunt feerice - ce tare e omuletul din globuri transparente - si ce frumos sunt ornate :D

    Pupici!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc frumos. Îmi place sa pictez, mi-as dori sa fiu mai îndemânatica la acest capitol.
      Omul din boluri a fost un vis îndeplinit. Îmi este foarte drag.

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!