sâmbătă, 22 octombrie 2022

Structura ADN din paie de suc

 Săptămâna trecută am primit de la o prietenă bună o cerere de a realiza din cea am la îndemână o structură ADN. Proiectul fusese primit de băiatul ei, un elev de clasa a doisprezecea, nu foarte îndemânatic la lucru manual și care preferă să studieze decât să facă astfel de proiecte practice. În plus, i-ar fi trebuit o sesiune de cumpărături pentru materia primă sau o vizită până la mine (puțin cam dificil să ne potrivim la program). Îmi face o deosebită plăcere să fac astfel de proiecte și să ajut elevii să-și realizeze proiectele pentru școală. Cu fetele mele am ajuns la stadiul în care le dau niște sugestii, eventual materia primă și uneori le ajut, dar în mare măsură se descurcă singure. Dar asta vine și dintr-o lungă experiență de realizat diverse proiecte împreună cu ele.

Imediat ce am auzit despre ce e vorba, m-am gândit la un proiect primit de domnișoara mea cea mare, acum doi ani, de a realiza din materiale din natură un ornament de Crăciun cu spirală dubluhelix. Atunci am folosit crenguțe de cireș de diverse dimensiuni aranjate în spirală dublă. Înițial mi-a fugit gândul la a înlocui crenguțete cu tuburi de hârtie, ca cele pe care le-am folosit la coșulețul de fructe din primăvară. Încă mai am câteva tuburi rămase, dar ar fi trebuit să le colorez sau să fac altele din hârtie colorată. Apoi mi-a venit ideea salvatoare de a folosi paie de suc de plastic, gata colorate. Am o colecție bogată de astfel de paie. Pentru prindere vroiam să folosesc acelați sitem ca la brăduț, să le pun pe un băț de frigăruie. 


 Apoi am primit un model realizat de un coleg și am realizat că structura ADN nu are un ”băț” pe mijloc. Culorile acelea erau ușor de găsit dată fiind colecția de paie. M-am gândit și la mărgele pentru acele ”noduri” mov și galben din proiectul colegului, dar se punea problema prinderii lor de paie. Pistolul cu silicon nu ar fi mers deoarece ar fi topit paiele.

Am căutat pe net, incredibil cât de multe poți găsi acum dacă știi cum să cauți, și am descoperit un tutorial cu trei tipuri de structuri ADN, unul cu margele, unull cu paie și unul cu spatule de lemn. 

Cel mai mult mi-ar fi plăcut cel cu mărgele, dar nici nu știu dacă am destule mărgele, nu sunt printre preferatele mele în materie de craft. În plus, nu  i s-ar fi potrivit cavalerului, la urma urmei, ar fi trebuit să poata să facă și singur acest proiect. Deasemenea, arăta bine și cel cu spatulele de lemn, dar procesul de vopsire implica prea mult timp, ceea ce nu prea aveam la dispoziție eu. Dar cred că mi-ar placea să-l fac totuși cânva în viitor, așa, doar pentru mine, sau pentri piticotul meu ce parea tare interesat de proiect. În final am rămas la ideea inițială cu paie, dar ”înșirate” pe sârmă ca în tutorialul găsit.


În primul rând mi-am pregătit materia primă. V-am spus că am o colecție mare de paie. Am folosit o sârmă zincată ușor maleabilă, dar am uitat să fac poze. Singura problemă pe care am avut-o cu ea a fost la răsucit/împletit. Pentru a obține o sârmă frumos răsucită, uniform, a fost nevoie să apelez la bormașină.

În filmuleț nu erau dimensiuni pentru cât de mari să fie paiele. Eu am tăiat de 3 cm pentru ramurile de ADN( roz/roșu, albastru, verde și galben) și de 1cm(mov) și 0,5 cm(galben) pentru spirale.

Am încercat să respect exact pașii din filmuleț, dar paiele îmi ieseau de pe sârmulițele mici, chiar dacă făceam buclele la capătul sârmei. A fost mai simplu să înșir mai întai sârmulițele mici pe cea răsucită, să adaug apoi paiele colorate și să închid pe cea de-a adoua sărmă răsucită.

 

Am obținut un fel de scară colorată, pe care...


...am răsucit-o ca în filmuleț, cât de mult a permis,

apoi am desfăcut-o în spirală dublă

 

Ca ă tușă personală, destinatarul i-a pus un suport din sărmă pentru a fi mai ușor de prezentat



Tutorialul care mi-a servit drept model:


6 comentarii:

  1. Foarte frumos! Nu știu dacă aș avea răbdare să fac o structură ADN. O seară frumoasă!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc Mihaela. La prima vedere pare complicat, dar în practică e destul de ușor de făcut acest model.
      Weekend liniștit!

      Ștergere
  2. Din paie de suc nu am facut decat o mica piramida pentru experimente cu plante. Insa proiectul tau este deosebit. Cred ca destinatarul a fost incantat. Oricum oricat i-ar placea sa citeasca, experimentele sunt surse de inspiratie extrem de pretioase.. poate prinde gustul...Multumesc pentru detalii si oentru filmulet. O sa incerc si eu, ca imi place ideea teribil.
    Multumesc mult, draga Niko. O duminica placuta!😙

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am lucrat cu paie multe proiecte când erau fetele mici, care încludeau paie înșirate pe ață pentru dezvoltarea motricității fine. Mi-au placut mult coșulețele din paie și chiar îmi doresc să fac, motiv pentru care am și cumpărat așa multe, dar încă e pe lista de dorințe.
      Multumesc Suzana. Spor la punerea în practică

      Ștergere
  3. Frumoasa "scarita" in spirala! Felicitari! Imi plac si culorile!
    Prima reactie mi-a fost "vaaaaaaiiiiii!" Am uitat de spirala ADN! Am salvat link-ul, am scos paie si margele si.... pfuuuu! Am facut un pic de ordine si le-am pus pe un raft (la vedere!) :)) si acolo au ramas. "Sclerozia" scrie pe mine! :)))
    Ai amintit de tuburile din hartie... O zi sau doua dupa ce am vazut cosuletul tau am inceput sa fac tubulete, si am confectionat apoi doua casete mici dar n-am reusit sa ma laud cu ele (inca). :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Culorile au fost cumva ”dictate” de client, dar el știe ce semnifică fiecare, sincer n-am vrut să-mi încarc memoria cu niște cuvinte care să-mi înnoade limba în gură.
      Nu vrei să știi cum e la mine, câte proiecte începute și neterminate am. În septembrie, la suportul de creioane am vrut să termin un suport început pentru domnișoara cea mică, format dintr-o cană rămasă fără coada și lipită pe un CD. Trebuia doar să o înfăsor în sfoară de diferite culori. Oricât am căutat în camera mea de lucru, nu am găsit-o și am refuzat să fac un altul. CRed ca din cauza asta nci nu am mai făcut nimic la Back to school. Ieri faceam curat pe verandă și intr-o cutie, ghici ce am găsit! Fix cana aia, alaturi de alte proiecte sau lucruri ce trebuie reparate.
      Iti fac galerie, sa te lauzi cu casetele tale din tuburi de hârtie.
      O săptămână cu spor în toate!

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!