vineri, 10 decembrie 2021

Când se împodobește bradul?

 

Recunosc că anul acesta mi s-a părut și mie devreme când am văzut în magazine decorațiuni de Crăciun încă de la jumătatea lui octombire, iar în noiembrie încă încercam să-mi spun că mă grăbesc cu planurile pentru decembrie, dar uite că suntem aproape de jumătatea lui decembrie și eu nu am terminat de decorat.

Am văzut zile trecute pe Facebook o discuție, că bradul se împodobește în ajun, că așa e tradiția și că stricăm totul și tradiții și copilărie și emoția copilului căruia îî aducea moșul bradul împodobit, dacă ne grăbim cu împodobirea lui. Comentariile erau împărțite și pro și contra, dar mi s-au părut unii destul de vehemenți în susținerea ideii de a împodobi bradul în ajun. Cel mai mult mi-a plăcut comentariul care spunea că fiecare familie își face propria tradiție în ceea ce privește împodobirea bradului.

În copilorie știu că cel mai des ”venea mosul ” cu brad cu tot. Chiar nu știu cum reușea, dar pe de altă parte singura decorațiune specifică era bradul. Nu-mi amintesc înainte de revoluție exact în ce zi apărea bradul ținând cont că venea ”Moș Gerilă” de revelion. După revoluție, eram destul de mari și eu și sora și împodobeam noi bradul, după ce se termina scoala, în primele zile de vacanță. Cred că pe 23 ne apucam de brad. Craciunul era mereu frumos și cu bradul împodobit de noi. Mi-aduc aminte primul an de facultate când am venit acasă cu cadourile pentru fiecare gata împachetate și le-am tinut ascunse pâna la împodobirea bradului. Le-am pus pe furiș sub brad să le fac o surpriză. Tata le-a descoperit primul și ne-a chemat pe toate să vedem. Apoi au început să apară și alte cadouri. Tata le urmărea mai ceva ca un copil mic.  N-am deschis niciunul până în dimineața de Craciun, când ne adunam toți în jurul bradului să vedem ce a adus moșul. Ne-am format așa o tradiție a noastră care a continuat până am plecat fiecare la casa ei. Eu și acum procedez la fel cu soțul și copii

Decorarea casei, cu alte ghirlande și ornamente a început la noi ceva mai târziu, dupa ce m-am măritat. În primii ani de căsnicie, singurul decor era doar bradul. În timp au început să apară și altele, un brăduț mai mic pentru camera copilului, un aranjament pentru masă, stickerele pentru pereți, etc.. Cât am stat la apartament, bradul îl împodobeam cu fetele în ultimul week-end înainte de Crăciun. Nu cred că le-a dăunat fetelor, că le-a scăzut cumva din bucuria Crăciunului. Era ceva ce faceam împreună, în familie.

După ce m-am mutat la casă, au apărut cu adevărat decorațiuni multe. Îmi doream casa decorată așa ca în filme, cu ghirlandă pe scară, brazi în fiecare cameră, lumini de exterior. Toate astea au apărut bine-nșeles în timp, în ficare an adăugand câte ceva la colecția de Crăciun. La început am continuat tradiția de la apartament cu decorarea în week-end-ul de dinaintea Crăciunului. Apoi la noi au apărut calendarele de activități în care toată luna decebrie făceam decorațiuni, cel mai adesea globuri pe care nu aveam unde să le pun ( doar în cutii) și nici decor specific pentru poze. Pozam pentru blog. Așa am început noi să facem bradul la începutul lunii decembrie, cel mai adesea în primul week-end. Într-un an chiar am avut trecut în calendar ”impodobirea bradului”. Anul acesta mi-au trecut mie fetele această activitate.

Am văzut în filmele de Craciun la care mă tot uit că obișnuiesc să decoreze casa și să lase bradul la final, când se adună toți membrii familiei extinse să îl împodobească împreună. Mi-am pus întrebarea dacă aș putea lăsa și eu bradul la final, să decorez casa și doar bradul să-l las pentru ajun sau zilele acelea. Și răspunsul a fost inevitabil NU! Mi-am dat seama așa că mai avem o tradiție. Împodobim mai întâi de toate bradul. Prima întrebare e ”Ce culoare îl facem?”. Avem posibilitatea să alegem diverse culori și alegem doar globurile care ne trebuie pe culorile decise. Apoi tot ce rămâne folosim la decorarea balustradei sau a altor brăduți. Și din nou, altă ”tradiție”: mereu începem cu bradul cel mare din sufragerie, apoi cu brăduții mici pentru camerele fetelor.

Le-am întrebat și pe fete de această tradiție a împodobiri bradului doar în ajun. Nici nu au vrut să audă. ”|Eu știu că în ajun toată familia se adună în jurul bradului și stă împreună”. Și în ajun suntem de obicei ocupate cu pregătirea bucatelor. De câțiva ani cozonacii îî fac fetele. În plus am realizat că la noi în sat ar fi putin tardiv ajunul Craciunului, deoarece copii merg la colindat în seara de 23 decembrie. Luminițe și alte decoruri exterioare ar fi frumoase să fie deja puse pentru ziua de colind. 

În concluzie, cel puțin pentru noi, tradiția rămâne cea pe care ne-am format-o în timp după nevoile familiei.

Voi ce tradiție aveți? Când împodobiți bradul?

6 comentarii:

  1. Eu il impodobesc in ajun. Obisnuinta.
    Dar ma apuc de decorat de la 1 decembrie.
    Spor in toate!

    RăspundețiȘtergere
  2. Am vazut si eu articole pe net cu tema asta. Am inceput sa iti raspund dar ar fi iesit prea lung comentariu asa ca am facut un articol la mine pe blog cu aceasta tema.
    O seara faina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am vazut pe blog inainte sa descopar mesajul tau. Uitasem ca trebuie moderate mesajele la postaile mai vechi de o zi. Trebuie să verific de ce nu imi apar notificările de moderare pe mail

      Ștergere
  3. de obicei noi impodobim de sf.Nicolae, sau chiar pe 1 decembrie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe 1 decembrie nu prea vrea domnisoara mea, plus că de obicei avem invitati fix pe 1. Am multi prieteni care împodobesc bradul în ajun de Mos Nicolae.

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!