joi, 6 iulie 2023

Preparate din coacăze negre- Reflexii în oglindă (19)

 

E joi, ziua reflexiilor în oglindă, deci iată-mă iar cu preparate culinare din categoria dulcețurilor și reflexiile mele în tavă (o să le vedeți mai jos). De data aceasta am două preparate, ambele din coacăze negre. Am adunat anul acesta 3 kg de coacăze negre, puțin comparativ cu alți ani când am avut chiar și 9 kg. Cantitatea mai mică se datorează și faptului că am redus eu anul trecut mult din tufele de coacăz, plus că una din ele s-a redus ea singură la jumătate că s-a uscat.

Din cauza musafirilor nepoftiți din găleata cu coacăze ce nu au vrut să se despartă de coacăze atunci când le-am cules (mai o urechelniță, mai o plosniță, etc...) am ales să spăl coacăzele afară la cișmea, înainte de a le curăța de codițe și frunze. A fost decizia perfectă pentru a descoperi un al tip de reflexii în oglindă ( de fapt în apă) la care nu mă gândisem. Găleata era jutătate la umbră jumătate în soare când mi-am văzut reflexia sau umbra în oglinda apei. Nu am mai mutat-o și am încercat așa să surprind ceva umbre/jocuri în apă. Mai târziu în poze am văzut că în partea cu soare se reflectă norii de pe cer.

Nu suntem foarte mari amatori de dulceață/gem de coacăze și nici nu este foarte căutată, deci nu avea rost să-mi încarc timpul și cămara cu o cantitate mare de gemuri de acest fel. Din acest motiv am decis să nu transform toată cantitatea de coacăze negre în gem și să fac un sos de friptură. Aș fi făcut toata cantitatea sos de friptură, dar cum era pentru prima dată că încercam, plus că vroiam o variantă care să poată fi pusă la sticle pentru iarnă, neștiind exact ce și cum să fac, am decis să împart :  două kg sau dus către o peltea, iar un kg către sos.

 Nu am făcut două postări separate cu cele două produse pentru că în stresul meu de a găsi varianta cea mai bună pentru sos, am uitat să cam fac poze. În plus pănă la un punct am cam făcut același lucru. În primul rând am pus fructele la fiert cu apă, 200 ml la un kg de fructe. După ce au fiert bine le-am trecut prin storcător. Iar de aici se schimbă modalitățile de preparare.



Peltea/jeleu de coacăze negre

Ingrediente: 2 kg coacăze, 1 kg zahăr, sucul de la o jumătate de lămâie, 350-400ml apă
Mod de preparare: Coacăzele bine curățate de codițe și spălate se pun la fiert cu maxim 400 ml apă. Se trec prin sită sau storcător, se amestecă cu zahărul și sucul de lămâie și se fierb la foc mic până se leagă compoziția. Se pune fierbinte în borcane sterilizate.
Din această compoziție am obținut 7 borcane de peltea și o jumătate de ceașcă, numai bun pentru degustare și prezentare.


 


Sos pentru friptură

Ingrediente: 1 kg coacăze negre, 200ml apă, 9 linguri de zahăr, sare, condimente după gust.
Mod de preparare: Fructele curățate și spălate le-am pus la fiert cu 200 ml apă. După ce au fiert bine (10 minute din momentul fierberii) le-am trecut prin storcător. Într-o cratiță am caramelizat 6 linguri de zahăr, am stins cu un pahar de apa (se poate folosi un vin bun dacă aveți) și am adăugat sucul obținut din coacăze,  sarea și am fiert până s-a îngroașat ca o ciulama. Tot gustând să obțin gustul specific sosurilor dulce-acrișoare, am constatat că mai am nevoie de zahăr, am mai pus în total încă 3 linguri. Când a fost gata l-am pus fierbinte în sticle sterilizate în cuptor. Am obținut două sticluțe și jumătate de sos.
La toate sosurile de friptură, a văzut că se pune unt, pentru cremozitate. Știind că nu e pentru consumul imediat, am ales să nu pun unt și eventual în momentul folosirii să adaug unt (bine-nțeles într-o cratiță pe foc). Însă scopul meu principal este să-l folosesc mai mult pentru a unge carnea când o bag la cuptor. Am folosit astfel un sos/sirp de rodie primit de la soacra mea și ne place foarte mult gustul cărnii preparate în acest mod.


 






Pozele sunt din arhiva personală

Pentru rubrica Reflexii în oglindă, inițiată de SorinN și redeschisa de Carmen

Recomandare

„Dacă dorești să participi, publică într-un articol pe blogul tău, 

o imagine sau un clip, pe care tocmai le-ai văzut în „oglindă”(poate fi și cea retrovizoare) 

și înscrie articolul în tabel


12 comentarii:

  1. Din aceste fructe am facut 'coacazata', nu stiu daca e corect termenul. La fel ca visinata!
    Multumesc pentru reteta sosului. Ma tenteaza, chiar daca l-as pune si pe paste.
    Vad ca esti tare harnicuta! Spor la tot, draga Niko! Pup.❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E posibil să meargă și pe paste. Nu am încercat încă.

      Ștergere
  2. Îmi plac coacăzele dar nu am pregătit niciodată nimic din ele. Sosul sună interesant, sos de menta am folosit și eu tot ca tine la carnea de miel.
    Câte tufe ai de ai așa producție?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Două tufe. A treie nu prea crște din cauza vișinillor, a rămas la un stamiu de 5 cm vreo 2 rămurele. Tufa ce s-a uscat pe jumăatate, tot din cauza vișinului cred că e. Am plantat aproape de ea un vișin și acesta o cam acoperă și cred că mai are pițin și o cam distruge de tot.

      Ștergere
  3. Hmmmm delicii! Gata, este clar, esti cea mai harnica blogerita! Numai bunatati ai pregatit!!! Felicitari!
    Minunate reflexii ai ales 😘👍😍🥰
    Pupici si ganduri bune 🤗

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc pentru cuvintele frumoase. Am descoperit că am mare nevoie să îmi notez aceste rețete că apoi le uit și trebuie să caut iar si iar cum să le fac.

      Ștergere
  4. Super tare!
    Cand erau bunicii aveam multa coacaza neagra (acum acolo e padure de brazi :)))). Bradutii care formau un gardulet s-au inaltat mari-mari...
    La noi se facea gem, e drept, dar mai ales vin. Mama ... cred ca cel mai bun vin e. Si sanatos. Bunicul meu il prepara asa de bine. Si Tati mai facea.... dar in ultima vreme am pus mai mult la congelator (ca sa manance cu iaurt) sau a facut gemuri diverse (anul acesta a facut un fel de spuma/peltea cruda data prin blender. De mancat asa, proaspat.
    Eu anul acesta nu am facut decat un borcanel de gem de cirese. Atat. In rest am pus 4 pungulite cu mazarea pe care au gasit-o ai mei (asa de gust ..) si vreau sa pun si maine niste fasole (tot asa, cat sa le combin pe la toamna iarna intr-o ciorbita, sau o mancarica gen ghiveci).
    La fructe am cam pierdut startul - am insa vad inca de anul trecut cateva pungute cu visine si prune. :D Prunele deobicei le combin - cele foarte dulci cu cele mai putin dulci si le fac compot fara sa pun zahar, apoi pot fin mancate asa, sau sa fac cate un tortulet.
    Imi place ce preparate ai facut. Cred ca sosul m-ar tenta sa il fac pentru sora mea sau pentru ai mei... :))
    Pupici

    ps: f tari reflexiile in apa :D (foarte naspa treaba cu urechelnitele... bleah 😨....)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că mi-ai mai spus tu odată de vin de coacăze negre și chiar zisesem că poate încerc, dar am uitat. M-am uitat acum pe net cum se face si e un proces destul de elaborios.

      Ștergere
  5. Parece una excelente mermelada o confitura de cerezas, la cual envasais artesanalmente. Sin duda esta mermelada es rica y deliciosa. Suele ser muy dulce. Y eso le he probado la que venden a los supermercados.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gracias por las palabras de agradecimiento. Entiendo un poco el español hablado, pero no puedo manejar el español escrito, así que escribo en rumano y uso el traductor de Google.
      Sí, es una mermelada rica en vitaminas gracias a las frutas de grosella negra. Las frutas son una rica fuente de cortisona natural, la razón principal por la que elegí cultivarlas en mi jardín.
      ¡Gracias por su visita!

      Mulțumesc pentru cuvintele de apreciere. Înțeleg spaniola vorbită cât de cât, dar nu mă descurc cu cea scrisă, prin urmare scriu în română și folosesc google translate.
      Da, este o dulceață bogată în viatmine datorită fructelor de coacăz negru. Fructele sunt o sursă bogată de cortizon natural, motivul principal pentru care am ales să le cultiv în grădina mea.
      Mulțumesc pentru vizită!

      Ștergere
  6. Uauuuu! Nu exagerez scriind ca-mi lasa gura apa! La propriu! Ador (si) coacazele - mai ales crude, da's bune si ca gem/dulceata/peltea; imi place sa le combin si cu iaurt.
    In curte la unul dintre unchi am avut o tufa mare de zmeur si una (mai mica) de coacaz - le-a taiat un verisor, cica sa "amenajeze" gradina - habar nu avea ce a taiat si i-a parut rau dupa ce-a aflat, dar... ce sa mai facem?! 😊
    Spor (si) la gospodarit! ❤

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Diana te admir că poți savura aceste fructe în atât de multe feluri. Noi nu prea suntem fanii lor.
      Spor și ție la treburi!

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!