sâmbătă, 15 iulie 2023

Ciorbă de dovleac plăcintar cu lapte


 O ciorbă care ne place mult mai ales vara este cea de dovleac de plăcintă cu lapte. De altfel, la noi sunt preferate ciorbele care se fac cu lapte sau smântână (ștevie cu lapte/dovlecei cu lapte, rădăuțeană, ciorba de burtă). 

Ciorba de dovleac plăcintar este una din cele mai simple ciorbe pe care le-am învățat de la mama și spre fericirea mea, una din preferatele soțului. Fetele sunt și ele amatoare ale acestui fel de mâncare și spre norocul meu și eu tolerez acest fel de ciorbă (gastrita mea face mofturi la multe ciorbe, iar borșuri nu sunt tolerate deloc). Așadar, dacă se cere, facem imediat și se și consumă repede. De data aceasta s-a consumat atât de repede că nici n-am avut timp să fac o poză frumoasă cu ciorba în castron.

Ingrediente: 

  • dovleac de plăcintă mediu
  • 2 l lapte bătut
  • 2-3 linguri de ulei
  • 1 ceapă
  • 1 ardei gras sau capia (de preferat roșu)
  • sare după gust

Mod de preparare:




Dovleacul se spală, se curăță de coajă și de semințe, și se taie cubulețe. Se pune la fiert cu apă cât să îl acopere. Din momentul în care ajunge la punctul de fierbere se mai lasă 5-10 min, doar cât să se înmoaie cuburile de dovleac. Dacă îl fierbeți prea mult se va sfărâma în ciorbă.








Separat, în oala de ciorbă se călește ceapa până devine aurie, se stige cu un polonic de zeamă în care a fiert dovleacul și se adaugă ardeiul,apoi se călește 5 minute, amestecând la nevoie.










Cuburile de dovleac se scurg din zeama în care au fiert și se adaugă peste ceapă și ardei și se umple oala cu laptele bătut. Dacă ciorba este prea groasă se adaugă zeama din care a fiert dovleacul. 









Se potrivește de gust și se mai fierbe 5 minute, până dă în clocot. După preferințe, se poate adăuga la final pătrunjel proaspăt tocat.





Nu pare cine știe ce, dar e o ciorbă foarte gustoasă. Poftă bună!




10 comentarii:

  1. Este pentru a doua oara cand regret ca nu am pus putin dovleac ras la congelator.
    Mereu aflu noutati de la tine! Faina reteta!
    Multumesc, Niko! Un final de saptamana pe placul tau!❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu știu cum aveți condițiile la bloc, dar eu dovlecii plăcintari îi țin în beci, așa întregi cum îi culeg ( sau îi cumpăr toamna când sunt și ieftini). Nu mi s-a întâmplat să se strice decât când i-am ținul până prin septembrie, deja începuseră ceilalți să se facă.
      Mulțumesc la fel, Suzana!

      Ștergere
  2. O dar suna super fain. Am intrebat-o pe Buni daca se facea si la ei in Dobrogea .. Mamaita (mama lui Buni) nu facea, insa a aflat ca se preparau astfel de ciorbite la strabunicii din Prahova :D. Daca vor fi ai mei doritori sa incerce, voi face si eu.. ca suna tare bine :).
    Iti multumesc ca ne-ai povestit!
    Si eu am tinut in camara dovleacul sau pe balcon - sunt cu orientare inspre spatele blocului unde e mai rece. Dar pun si la cogelator, taiat bucati. Mai greu la bloc sa tii.

    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc pentru reteta, o sa incerc cand apar dovlecii! Totusi am o nelamurire: la noi doar de dovleac si atat am auzit, placintar este cel rotund care se cultiva la noi sau cel lunguiet care se gaseste in magazine?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dovleac plăcintar sau dovleac de plăcintă e cel care apare toamna și are pulpa portocalie. Poate să fie rotund portocaliu sau alb la coajă, sau sub formă de pară, dar toti au pulpa portocalie.

      Ștergere
    2. Mulțumesc pentru răspuns, aici în zona mea doar acela se numește dovleac, restul sunt bostani, de-aia eram nelămurită.

      Ștergere
    3. Bunica cultiva bostani, un soi de dovleac rotund pe care îl dodea la animale(porci). DAr am întâlnit termenul și la dovleci de plăcintă.

      Ștergere
  4. Suna delicios! Si e prima data cand aud de ciorba de dovleac cu lapte. 😊 De stevie cu lapte am mancat, ciorba de burta nu mai zic... Chiar ca nu pare complicat de facut. Multumesc pentru reteta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu știu din ce motive mama nu făcea această ciorbă când eram mică, deși tocmai ea m-a învățat s-o fac, atunci când soțul, mare fan al ei ne-a tot cerut. Bunica soțului făcea o ciorbă de dovlecel(zuchini) cu lapte, am mâncat o singură dată la ea aceasta ciorbă, până să ne căsătorim. Extraordinar de bună, dar nimeni n-a mai făcut-o după ce a murit bunica. Nu am apucat să învăț rețeta aia.

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!