joi, 24 martie 2022

Iris folding card - tutorial

Iris folding card este o tehnică de realizat felicitări folosind benzi de hârtie pliată lipite după un anumit tipar.  Modul de aranjare al benzilor pliate seamănă cu irisul obiectivului unui aparat de fotografiat, de unde și numele tehnicii.

Felicitările realizate în acest fel sunt deosebite și impresionante și foarte ușor de făcut.

Pe internet sunt multe tutoriale de realizare a acestor felicitari, fie video fie cu poze și explicatii. În continuare o să încerc să vă arăt metoda mea de realizare a unei felicitări iris folding, mai precis o felicitare ca în imaginea alăturată folosind paternul de aici


Materiale necesare

  • carton pliat pentru felicitare ( de fapt el reprezintă felicitarea)
  • carton pentru decupat și lipirea benzilor de hârtie
  • un tipar cu instructiuni/șablon
  • benzi de hârtie
  • cuter, foarfecă
  • aracet/lipici
  • scotch/bandă adezivă sau agrafe de birou
  • (optional) accesorii de decorat felicitarea

Modul de lucru

Primul pas îl reprezintă alegerea modelului, al șablonului. Se găsesc foarte multe variante pe internet sub diferite forme, important e să aibă partea cu numere.

 
Unele patternuri au două imagini, una cu numerele si alta în oglindă, fără numere, ca patternul folosit de mine. Imaginea fără numere se foloseste pentru a decupa cartonul pe care se lipesc benzile de hârtie. Cealaltă se foloseste ca ghidaj pentru lipire.





Altele au doar imaginea cu numere. In acest caz eu tipăresc imaginea de două ori și folosesc una pentru decupat, iar cealaltă pentru ghidaj.

Iar altele au lângă imaginea cu numere și o legendă pentru culorile benzilor de hârtie. Recomandabil pentru începători. 


 



Odată ales modelul felicitării, trebuie stabilit numărul de culori dorite și cartonul pe care lipiti. Numărul de culori de benzi de hârtie este dat de legendă, acolo unde există. În cazul steluței, avem culorile A, B, C, D si E, deci 5 culori. În cazul balonului, ne dăm seama de numărul culorilor după numărul de spirale desenate, sau după numărul de laturi ale irisului, adică patru culori.
În cazul modelului ales de mine, irisul este acoperit de capul cățelului, dar din modelul felicitării și din spirale observăm că sunt necesare 3 culori.
Urmează pregătirea benzilor de hârtie: eu folosesc foi colorate, dar se pot folosi și foi imprimate. Tai  foile de hârtie colorată în fâșii de minim 3 cm și le pun grupate în ordinea pe care o stabilesc pentru folosit. 


Pregătirea cartonului: Cartonul pe care voi lipi îl aleg de obicei în contrast cu ceea ce am ales pentru benzi. M-am obișnuit să fac felicitări de mărime A6, în concluzie și cartonul îl tai de această mărime, iar șablonul îl tipăresc astfel încât să încapă pe această dimensiune.
Trebuie ținut cont că la acest tip de felicitări se lucrează pe spatele felicitării, iar sablonul pentru decupat trebuie așezat în consecință. Dacă aveți și varianta în oglindă ca în cazul meu atunci sablonul trebuie asezat pe fata cartonului. In cazul în care aveti doar imaginea cu numere, aceasta trebuie asezată pe spatele cartonului ce trebuie decupat.



Dupa decupare, întorc cartonul pe spate și îl potrivesc deasupra imaginii cu numere. Folosesc bandă adezivă/ scotch pentru a fixa hârtia cu tiparul astfel încât să nu se deplaseze. Atenție pentru că fixarea se face pe fața cartonului, folositi banda adeziva cu lipici slab sau pe care ați lipit-o și dezlipit-o de cateva ori de pe un material de blug. Sau apelați la agrafele de birou.
În cazul doar a imaginii cu numere, nu mai trebuie rasucit cartonul. Important e ca la lipire să vedeți numerele și spatele cartonului pe care lipiți.




Acum începe efectiv lipirea benzilor de hârtie. Fiecare bandă este pliată pe lungime, tăiată la dimensiunea necesară și lipită pe carton întotdeauna cu îndoitura spre irisul tiparului. Se lipesc benzile în ordinea numerelor, păstrând culoarea la care este trecut numarul în legendă.





Se obsevă în mijloc o portinune neacoperită, ea ar corespunde irisului, dar în cazul meu este cartonul ce reprezintă capul câinelui. Irisul se poate lăsa neacoperit și prin el se va vedea culoarea cartonului folosit ca baza  a felicitării, sau se poate acoperi cu orice doriti : carton în altă culoare, ceva strălucitor, o imagine/stiker ( vezi cum am procedat le felicitarea cu ou și fluturi aici), sau chiar cu culorile folosite la benzile de hârtie
Odată terminată această etapă, desfaceți cu grijă tiparul de cartonul pe care ați lipit, decupați benzile care sunt în exces (dacă e cazul), eventual cartonul cu totul la dimensiunea dorită și îl lipiți pe felicitare



Finisați felicitarea așa cum vă doriți folosind orice accesorii considerați necesare. Eu nu am finisat încă această felicitare, m-am ”blocat” pentru că vroiam câinele negru și pisica portocalie, dar nu am fost atentă că nu formez cățelul cu benzile de hârtie ci cu cartonul de bază. Am descoperit după ce decupasem deja cartonul, iar acum stă în așteptatre până găsesc o soluție convenabilă. Vă arăt în schimb o felicitare finisată pe care am găsit-o pe net, cu explicatii pas cu pas în engleză. Procedează putin diferit fată de mine, dar nu cu mult. La lipirea benzilor de hârtie folosește bandă adezivă, eu prefer aracetul. Tutorialul complet îl găsiti aici. Pe același site găsiți și foarte multe tipare gratuite.


Deasemenea există multe tutoriale video. Unul care mi-a plăcut, cu explicații clare găsiti aici.





12 comentarii:

  1. Arată ca pălăria înflorată a unui arlechin. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ar arata frumos o pălărie de arlechin facută cu tehnica asta.

      Ștergere
  2. M-ai entuziasmat! O sa studiez metoda!
    Multumim Niko! Mie imi plac si culorile folosite. Cred ca important este contrastul,
    in primul rand.
    Toate cele bune si inspirate!

    RăspundețiȘtergere
  3. Poti sterge comentariul, insa corecteaza titlu.

    RăspundețiȘtergere
  4. Arata nemaipomenit ce-ai reusit! Un catel si un pisoi. ❤️
    Iar mi-ai dat tema pentru acasa. 😊 Imi place joaca aceasta cu hartia - ramane de vazut daca-mi si reuseste ceva. Pare usor, dar iti zic mai apoi daca e usor si pentru mine. 😊
    Iti multumesc pentru instructiuni si pentru link-urile "model" - le-am "cercetat" si aproape ca am uitat sa revin aici. La "Sarah", parca, am vazut un tipar (gratis) cu un lup, si mi-a ramas gandul la el, dar nu cred ca incep cu el. 😊

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma gandeam eu ca o sa te incante imediat ce vezi despre ce e vorba. Spor!

      Ștergere
    2. Am confectionat o floare! :)) Trebuie sa editez fotografiile si sa scriu o postare... Mi-a iesit tare groasa - poate pentru ca am ales un tipar cu cinci culori... Ce-am facut eu s-ar potrivi mai bine ca tablou. 😊
      Mi-a placut tare mult sa ma joc in stilul acesta!

      Ștergere
    3. Am vazut ce ai facut Diana. Da, merge tablou, sau ca decor pentru capacul unei cutii.

      Ștergere
  5. Am gasit asta:
    http://www.webchiem.com/2010/10/puncte-de-tricot-dictionnaire-harmony.html

    RăspundețiȘtergere
  6. Asta imi aminteste de un moment cand am vrut eu sa fac felicitari in tehnica....stai cum ii zicea..Kirigami :))). Si m-am apucat sa decupez cu un cutter normal (chiar, am rupt cutterul zilele trecute) ... Ia stai sa il gasesc ( aici )
    Este foarte interesant. Foarte! :) Ah.. stiu de ce imi mai aminteste putin... de cum se picteaza icoanele pe sticla.. cumva invers si pe urma intorci.... vazusem la un moment dat ... Iris Folding.
    Este noapte.. ce conexiuni fac si eu...

    RăspundețiȘtergere

Va mulțumesc pentru vizită!