sâmbătă, 31 august 2024

Salvăm cărți! - Final de vacanță. Activități de creație (SC 3/24)

Dacă tot ne-am întors mai devreme din vacanță, mesagerii mei ai provocărilor verzii, Monica și Rosie, m-au tras repede de mânecă insistând că mai e o zi doar și se încheie provocarea și putem să salvăm și noi niște cărți, că doar le-am ales împreună mai demult. Trebuie doar să le reparăm.

La așa insistențe, ce să-i faci? Te conformezi, nu? Am pus rufele la spălat, că le spală mașina, mâncare încă nu trebuie să fac din fericire, deci n-am mai avut motiv de amânare și m-am prezentat la masa de lucru. Fetele mă așteptau cuminți cu manualele și culegerile gata pregăgătite să fie salvate. Cărțile au fost alese încă de la prima misiune, cea din iunie când pentru mine venea firesc să zic „Povestea merge mai departe” și cu examenul care bătea la ușă era ideal să-mi salvezi manualele de pe care să învăț. Atunci am descoperit că manualele erau programate la salvat fix pentru luna august, prin urmare le-am lăsat și noi pentru august.

Doar că acum văd că titlul provocării ar cere altceva, Activități de creație, adică ceva cărți cu activități de creație, ceea ce din păcate nu aveam pregătit pentru azi. Eu am rămas în cap cu una din sugestiile inițiale pentru luna august, aceea de a salva manuale mai vechi.



Ce am salvat noi? O s-o iau în ordinea în care ne-am ocupat de ele.

Numărul 1: Culegrea  „Probleme de matematică pentru clasele 2-4”. A fost editată de Editura didactică și pedagogică în anul 1988 și este culegea mea de probleme din clasele primare. Pe cât de veche este, pe atât de bună mi se pare în continuare și am tot folosit-o în ultimii ani în pregătirile cu elevii, chiar dacă nu se mai potrivesc perfect exercițiile pe clase. Pur si simplu îmi scot eu  exercițiile de care am nevoie pentru consolidarea anumitor lecții. Recondiționarea a fosr relativ simplă, doar lipirea unor pagini desprinse și a cotorului. Faptul ca are copertă de plastic încă clasele mele primare a făcut ca această carte să se păstreze detul de bine.

 


Numărul 2 : tot o culegere, de data aceata de gimnaziu, vestita Gheba, cum i se spunea pe timpuri, „Exerciții și probleme de matematică pentru clasel V-IX”, autori Ghrigore Gheba și Carmina Gheba Cîrnu, de unde și numele. Editura Icar, 1991. Bine-nțeles, tot o culegere după care am învățat eu în gimnaziu. Ruptă a fost fix la paginile de exerciții care mi-au plăcut mult în ciuda faptului că mi-au dat la acea vreme cele mai mari bătăi de cap. Sau poate tocmai pentru că am ajuns să le dovedesc, să le înțeleg, au devenit favoritele mele. Această culegere nu o folosesc azi, mi se pare chiar foarte avansată pentru programa actuală. Cred că s-ar potrivi mai bine pentru liceu acum.
Ca și restaurare a avut nevoie de două lipituri de pagini și de cotor care, spre bucuria mea, a rămas cumva întreg.


Numărul 3 în ordinea în care m-am ocupat de ele este un manual. A fost cel mai deteriorat din cele alese, dovadă că a trebuit să-l pun la presat ca să se lipească. Nu am învățat eu după acest manual în liceu, a apărut când am terminat eu facultatea, ca urmare a diferențierii manualelor de matematică pe profile de liceu și a introducerii calcului vectorial în programa de liceu. Eu îl studiasem până atunci doar în facultate. A fost un efort financiar substanțial la finalul facultății să le achiziționez pe toate, pentru toți cei patru ani de liceu, unul pentru clasa IX (acesta roz) și câte două pentru ceilalți ani de liceu, dar le-am luat datorită autorului, Mircea Ganga, un matematician deosebit, autor de manuale și de culegeri recomandate chiar și azi. Am învățat din manualele lui mai tărziu, când am avut nevoie fie pentru examenele mele fie pentru elevii de la pregătire. În ziua de azi nu recomand fix aceste manuale elevilor, dar sunt bune pentru a studia exerciții rezolvate, metode de lucru pe anumite capitole.


Numărul 4 este tot un manual din seria amintită mai sus, cel de analiză matematică de clasa XI. Realizez acum că starea manualelor din această serie arată ce anume din matematica de liceu a fost necesar să aprofundez mai mult datorită schimbărilor care au avut loc în programa față de ceea ce mi s-a predat mie în liceu.


Chiar dacă nu sunt tocmai cărți cu activități de creație, sunt totuși cărți mai vechi care în opinia mea merită salvate și care pot dezvolta și latura creativă a unui pasionat de matematică, chiar dacă acesta poate fi apreciată doar de cei din domeniu. Sper să se încadreze totuși aceste cărți în jocul lui Rux.

12 comentarii:

  1. Cartile si culegerile de mate se incadreaza perfect in ideea de carti creative. :D Ar fi fost amuzant sa avem timp mai mult la dispozitie (Sau poate iti vine vreo idee ulterior) de pus cumva in practica o... problema aflata in paginile cartilor :D)
    Cred ca pe cea cu bufnita pe coperta o am si eu (sau am avut-o) si sigur am avut ceva si de Cheba (era sa scriu Chera ... ce chestie). Mi se pare atat de departe tot si in acelasi timp prietenos - vremuri frumoase.. :D.
    Ma bucur ca le-ai ingrijit atat de frumos. Imbratisari cu drag :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Chiar nu știu cum să pun într-un proiect problemele din carti. Pentru cicul primar am idei, pentru gimnaziu încă nu și chiar aș avea nevoie de ceva de acest gen pentru prima zi de scoală anul acesta. Maine voi afla ce elevi am si sper ca până lunea următoare să pot să fac ceva cu care să-i întââmpin pe elevi în noul an școlar.

      Ștergere
  2. Ce bine ca mai ai astfel de carti de salvat! Manuale din perioada scolii nu mai am.
    Oricum mi se pareau infinit mai bune decat cele prezente.
    Succes in noul an scolar. Abia astept sa aud impresii. Sper sa fie bine si sa fie copilasi receptivi.
    Pupici si toate cele bune, draga Niko!❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Încă mai am. Manualele de liceu de pe care am jumătate eu le am pe toate. Din păcate pe cele de generala nu. Dar le am pe cele din primul meu an de profesor. Da, manuLelw actuale lasă mult de dorit, deși observ în ultimii ani o oarecare îmbunătățire a lor.

      Ștergere
  3. Inca am multe manuale din anii mei de scoala, dar si de cand am predat. De tot felul, nu numai din care am predat, s-au tot inlocuit manualele cu altele de la alte edituri si le aruncau pe cele vechi. Cred ca pe undeva mai este si Gheba, cosmarul meu alaturi de Gazeta Matematica. Asta din urma am avut-o fiindca in liceu am fost obligati sa ne abonam, dar cand verisoara mea pasionata de matematica a ajuns la liceu i le-am dat ei.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce materie ai predat, deși cred că te-am mai intrebat pe undeva, dar scuze că am uitat. Eu n-am avut gazeta metematică. Mi-a plăcut matematica mereu, dar nu știu cât demult aș fi putut lucra din ea.

      Ștergere
    2. Am predat istoria, care ție știu că nu îți place 😘. Gazeta nu era pentru predarea la clasă, se adresează doar vârfurilor. Eu am avut în liceu colegi care rezolvau problemele din gazetă și trimiteau răspunsurile, îți publicau numele in numărul următor. Și publicau și probleme create de elevi.

      Ștergere
    3. Și totuși la istori am luat nota mai mare la bac decât la matematica. Nu pot spune ca nu-mi place deloc istoria, dar nici nu e pasiunea mea.

      Ștergere
  4. Nu stiu daca am apucat sa iti scriu pe undeva, felicitari pentru post! Si la fel pentru salvarea manualelor, matematica ramane matematica si le vei folosi cu siguranta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc mult. Am emoții. Azi e prima zi, fără elevi încă. Dar voi cunoaște colegii.

      Ștergere
  5. Și din partea mea, felicitări pentru post! 🌹
    La momentul acesta mai sunt sâmbătă și duminică până la prima zi de școală! M-au luat emoțiile de parcă eu ar trebui sa mă prezint in fața copiilor! Iar eu n-o sa mă apropii de nicio școală acest început de an scolar! 😊 Abia aștept să povestești cate ceva! Daca vrei, desigur! De departe îmi place și școala, și matematica! 😃 Știu că mi-a plăcut mult algebra, și știu că am avut culegeri de mate din care aveam de rezolvat exerciții (și mă lua cu amețeală!) și știu că simțeam că o iau razna când auzeam de integrale...
    Dichisind toate aceste cărți e un fel de călătorie în trecut, cu gândul la viitor! Imaginile și cuvintele tale m-au hotărât să caut manualele pe care le mai am - din păcate, unele le-am dat cu împrumut și date au rămas...
    Succes, Mihaela! 🌹💗

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sincer, pentru profesori vacanța s-a încheiat în 31 august, deja am o săptămână de școală, chiar dacă nu am făcut pănă acum activitățile de predare. Dar pănă intră elevii la clasă, profesorii trebuie să pregăteascp scoala pentru elevi, iar în unele cazuri asta însemnă inclusiv să șteargă geamuri, bănci, să măture etc... Eu ieri am făcut pe mecanicul, am montat mânere la ușile de la dulap/catedre. O să povestesc mai multe, sper eu mâine. Mi-am luat ceva de reparat acasă ( un proiect de craft) și pentru că nu am poze cu scoala nouă mi-am zis că măcar ceea ce voi repara pentru scoală să fie legat de primele impresii despre serviciu.

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!