sâmbătă, 31 august 2024

Muzeul Casa Mureșenilor Brașov - RiO(65)

 Brașovul mi-a fost casă pe toata perioada facultății și chiar și ceva ani după terminarea acesteia. Și nu știu cum se face că deși am stat în zona Brașovului aproape 15 ani, Biserica Neagră am vizitat-o în interior abia după ce m-am mutat lângă Ploiești. Cred că învățând/lucrând acolo majoritatea drumurilor aveau scopuri bine stabilite și nu ne era gândul la vizitat clădiri, chiar dacă una din plimbările noastre preferate era să urcăm pe Ștrada Mureșenilor până la Biserica Neagră și apoi să coborâm pe Republicii, sau după caz, urcam pe Republicii și coboram pe Mureșenilor. În timp ne-am tot dus și mai sus, dincolo de Șaguna, pănă în Piața Unirii, dar în general, cele două străzi, Mureșenilor și Republicii erau mereu parcurse.  Însă absolut niciodată nu mi-am pus întrebarea de ce „Mureșenilor”?. 

Ca o paranteză, cât era la vârsta întrebărilor, domnișoara mea ce mare nu a trecut prin perioada „de-ce?-ului”. M-am simțit pur și simplu norocoasă, dar odată cu începerea grădiniței a început s-o intereseze de ce masa se numește masă, de ce casa casă și tot așa.  Ba mai declara și că ea vrea să le spună altfel. A fost o perioada.... Știu că îi spuneam că o să meargă la șcăală și o să poata să studieze provenința cuvintelor, dar că eu nu știu și nu mă interesează și mult timp am fugit instictiv de a încerca să aflu de ce ceva se numște într-un anume fel. Nu am avut niciodată înclinația asta și odată cu întrebările ei parcă și mai tare am fugit de chestia asta.

Și nu știu cum se face, că am trăit mereu în această ignoranță, Mureșenilor pentru mine a fost mereu o stradă plină de magazine și buticuri fel de fel. Așa că tare surprinsă am fost să descopăr anul acesta o biserică, Sf Treime - Grecească. Dar să recunoasștem că are o intrare destul de ascunsă, acum prin curtea interioară a unei bănci. Am nimerit în timpul unei slujbe, deși în calendarul ortodox nu era vreo sărbătoare importantă, dar era o zi de vineri, poate că asta are importanță. Sincer nu sunt prea bisericoasă, am credința mea ortodoxă, dar nu prea cunosc obiceiuri bisericești. Nu am decât poza de la intrarea, din curtea interioară (stânga jos în colajul de mai sus). Dar biserica merită vizitată, are o arhitectură impesionantă și o pictură deosebită în interior.

Și nu aceasta a fost singura mea descoperire pe strata Mureșenilor. Câteva clădir mai jos de biserică am descoperit muzeul „Casa Mureșenilor”. Am uitat să fac poză de la intrare, din stradă. Îmi place să vizitez muzee și case memoriale când am timp și companie cu aceleași gusturi ca ale mele în materie de vizite. Fetele de obicei mă însoțesc, dar soțului nu îi place în mod deosebit. Preferă să ne aștepte afară dacă nu e vreun muzeu tehnic.

De data aceaasta eram singură și cu timp de pierdut, așa că am intrat curioasă. Erau ceva lucrări de renovare în curtea interioară super minusculă. Am găsit niște scări ce m-au dus la etaj, cu diferite citate gravate pe pereți sau informații despre Mureșeni. Abia după ce mi-am luat biletul de intrare și doamna de la casă mi-a spus că pot să văd într-o anumită cameră originalul imnului nostru, așa cum a fost scris de Andrei Muresanu, s-a făcut și în capul meu lumină. 

Ce pot să spun despre muzeu? Ca multe din țara noastră prost mediatizate, cumva lăsate în uitare, cu un bilet de intrare de toata jena. Chiar mă întreb cum supraviețuiesc aceste muzee cu bilete de maxim 10 lei și cu vizitatori foarte rari. Eu am fost confundată cu o persoană dintr-un grup de lucru. Nu știu exact ce anume cursuri încheiau acolo că se pregăteau de o premiere - era ultima zi și două camere nu le-am putut vizita decat din ușă ca să nu deranjez. Dar restul muzeului l-am savurat pe îndelete, pcameră cu cameră, obiect cu obiect. Mi-ar fi plăcut să am un ghid care să-mi povestească mai multe despre obiecte expuse, cred că asta este marea mea plăcere în timp ce vizitez muzee. Nu-mi place să citesc înainte despre muzeu și nici să caut apoi informații despre. Îmi place să-mi creez eu impresiile în timp ce vizitez și ascult poveștile ghizilor.

Ceva deosebit aici a fost o cameră de pictură cu iluminator natural în tavan, care nu se putea vedea acum din cauza lucrărilor de întreținere la acoperiș. Mie mi l-a arătat doamna de la bilete și tot ea mi-a spus că majoritatea picturilor realizate de Elena Muresianu (cea pentru care s-a creat camera de pictură) se află într-un alt muzeu din Brasov.

Camerele sunt destul de bine organizate tematic, mi s-a părut impresionantă camera cu tiparnițe și Gazetele de Transilvania din bibliotecă


Citatul din camera dedicată muzicii mi se pare demn de luat în seamă.


În sala de bal am admirat bine-nteles rochia de crinolină și proiecția cu dansuri de epocă


Ultima cameră era dedicată Sevastiei Mureșianu, de la a cărei naștere se împlinesc anul acesta 200 de ani. Arborele familiei chiar impresionant. Mi-a plăcut albumul foto mult. Și peretele cu pasaje din scrisorile Sevastiei către diferiți membri ai familiei.



Pozele sunt din arhiva personală
Pentru rubrica Reflexii în oglindă, inițiată de SorinN și redeschisa de Carmen
Recomandare
„Dacă dorești să participi, publică într-un articol pe blogul tău, 
o imagine sau un clip, pe care tocmai le-ai văzut în „oglindă”(poate fi și cea retrovizoare) 
și înscrie articolul în tabel


8 comentarii:

  1. Ce postare draguta! Tare m a induiosat ❤️
    Da, timpul trece, lasa urme, ne schimbam nu doar stilul de viață dar si mentalitatea, ordinea priorităților... Este cred eu absolut normal.
    Multumim pentru plimbare.
    Un start bun in luna septembrie 😘🤗

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc. Meru mi s-a părut fasninant să descopăr cum o dată cu înaintarea în vârstă ni se schimbă preferințele. Am observat acest lucru prima dată la cărți, apoi în alte domenii. Ce m-a nedumerit mult la vremea aceea a fost că nimeni din aturajul meu nu ar fi recunoscut că i se schimbă preferințele în timp.
      Un start bun și ție luna aceasta!

      Ștergere
  2. Este clar ca trebuie sa mai ajung prin Brasov. Deosebita prezentarea ta si imaginile de la muzeu.
    Acelasi lucru m-am intebat si eu cand am vizitat Casa Memoriala a lui George Enescu la Sinaia. Este totusi renovata, arata bine, insa intr-adevar aceste zone trebuie mediatizate special.
    Multumesc pentru calatoria din Brasov. O saptamana usoara, draga Niko!❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc pentru apreciere.
      Ai dreptate, multe case memoriale pe care le-am vizitat au prețuri extrem de mici de vizitare și stau ăarcă într-o uitare dubioasă. Tocmai că sunt atât de accesibile te-ai gândi că sunt mai căutate, dar cred că ține de cultură noastră și de direcția în care merge interesele. Cel puțin acum mai există o categorie de oamnei care apreciază aceste case, dar în viitor ce va fi?
      Am observat același lucru și cumuzeele ale satului de prin țară. Ultimul la care am fost, cel din Vâlcea părea chiar părăsit. Nu mai aveau nici măcar vederi ca să poți cumpăra. Păcat. Păreau si surprinși de vizitatori din alte părți. Și parcă nici tocmai bine intreținut. La București și Sibiu însă am văzut că fac ceva ca să atragă și vizitatorii și cu lucrările de întreținere permanente e o plăceră să revii.

      Ștergere
  3. Îți mulțumesc pentru vizita pe care mi-ai oferit-o în acest muzeu din orașul în care m-am născut și în care trăiesc! 😊 N-am mai pășit în Casa Mureșenilor de nici nu știu când! N-am mai vizitat multe de prin oraș.. și sunt multe de văzut! ☺️ Aproape că am uitat și ce știam, cu privire la unele
    La acest muzeu se organizează destul de constant diferite expoziții cu o anumită temă (expoziții temporare) și atunci, în primele zile, e cam aglomerat pentru gustul meu și apoi... uit. Mai sunt organizate "seri muzicale" - unde nu am ce căuta pentru că încep să casc. 😊 Se mai organizează unele cursuri, lansări de carte... În comparație cu alte muzee au activitate serioasă și - cred - e introdus în "circuitul turistic" (pentru grupuri, altfel spus).

    Haha! Îl mai am și acum pe "de ce?" Când mă apuca, în copilărie, mama mă "dădea" lui tata in primire. 😅 Ooof! "Saracu' " tata! Azi știu să caut răspunsurile. 😊

    Mmmmda. ☺️ Ai fost in Bv singură sau numai la muzeu ai fost singură? Daca ai venit singură prin Bv - deși nu cred 😊 - ... de ce 😏 nu ai butonat telefonul?

    Septembrie minunat îți doresc! 💗

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă mucur să aud că Muzeul se ocupă cu astfel de activități care să-l pună pe harta cum s-ar spune. Da, am găsit într-o zi o referire la el pe un ghid turistic, dar pozele de acolo presupun că sunt nectualizate absolut deloc. Am recunoscut obiectele, nu și camerele.
      Nu am fost singură în Brașov, dar m-am plimbat singură pentru că domnișoara mea era la examen. Am butonat și telefonul la final când m-am întors la facultate s-o aștept, dar a dat examenul în corpul N și nu era păcat să nu mă plimb prin centru? Plus că eram la vânătoare de cadouri în ziua aceea. Nu am găsit chiar ce-mi doream, dar mi-am luat mie două seturi de cercei cu medalion, deși unul i l-am dat celei mici. Cu ocazia asta am descoperit șii acel magazin, Arta sărmei de pe Republicii.

      Ștergere
  4. Ohh.. ma bucur ca ne-ai plimbat si pe noi. Brasovul e drag sufleului meu. Pentru ca.. bunicii paterni :D.
    N-am mai fost acolo din 2008... decembrie, 8. :))
    Pupici cu drag

    RăspundețiȘtergere

Va mulțumesc pentru vizită!