duminică, 29 mai 2022

Dulceața de trandafiri

 După cum spuneam la postarea cu trandafirii, acord o atenție deosebită celor de dulceață. Am început cu un butaș mic adus de la bunica pe care l-am înmulțit de la an la an. Anul trecut s-a uscat tufa originală, din vina mea că am mutat-o când nu era cazul, dar au rămas celelalte, urmașele ei. Scopul de a avea atât de mulți trandafiri de acest fel este tocmai dulceața. Este una din preferatele mele și vroiam să fie cât mai ușor s-o pot face. Cea mai amre problemă o reprezenta fix cantitatea de petale necesară unei porții. Am povestit aici cum am strâns petalele de-a lungul mai multor zile când aveam doar o tufă de trandafiri de dulceață. Tot acolo găsiți și rețeta.

Acum e mult mai ușor să strâng petalele. În plin sezon adun și câte o porție pe zi, astfel încât aproape zilnic sunt prin bucătărie pregătind dulceață. Petalele pe care nu le transform în dulceață, le pun la uscat și le folosesc în ceai.

Prefer să adun floarea cu totul, nu doar petalele. Mi se pare mai ușor așa, plus că trandafirul rămane mai curat, mai estetic. După ce le cântăresc, încep să separ petalele, având grijă să înlătur orice parte verde ce ar putea fi la baza petalelor.

  

Cât timp pregătesc petalele, pun pe foc apa cu zahărul pentru sirop. Când acesta a legat, adaul petalele frgate cu sare de lămâie și bine stoarse și fierb la foc mic până își schimbă culoare și siropul este din nou bine legat. 


  

De cele mai multe ori, când cred că e gata, opresc focul și o las să se răcească pentru a fi sigură că nu e prea legată, prea groasă. Am pățit în primul sau al doilea an de căsnicie, când am făcut dulceață de căpșuni, neîntelegând bine cum se verifică siropul, l-am fiert prea mult și l-am pus fierbinte în borcane. Când s-a răcit...ei bine, sa zicem că doar cu fierastrăul puteai taia dulceața mea. 
Stiu că dulceața, spre deosebire de gem, se pune rece în borcane, dar ... mie nu-mi place această metodă. Prefer să fie caldă, astfel încât să se poate vida capacul atunci cand îl pun. Mi se pare că ține mai bine în acest fel.



5 comentarii:

  1. Niko, cat de bine arata! Cred ca o singura data in viata am gustat dulceata de trandafiri, vag imi amintesc gustul. Eu imi scot dulceata intr-o farfurie si dupa ce se raceste verfic daca e suficient de groasa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu metoda aceasta cu scosul pe farfurie m-am tot pacalit. Am aflat ca temperatura optima pt dulceață este 105 grade. Mi-am luat termometru de bucatarie și am început să testez cu el.

      Ștergere
  2. Vai, vai, vai! :)) Acu' o sa ma uit dupa trandafiri de dulceata! Poate n-o sa ma uit dupa ei, dar de cate ori voi vedea trandafiri ma voi gandi la dulceata - un timp. N-am mai mancat dulceata de trandafiri de nici nu mai stiu cand!
    Esti o priceputa, ce mai!
    Hm... Ma gandesc ca s-a mancat si dulceata de capsuni... taiata cu un cutit pentru paine. M-am amuzat! :) Spor la trandafirit!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. s-a mancat cumva - încălzit borcanul la microunde, scos dulceața din borcan, adaugat apa și fiert din nou.

      Ștergere
  3. Sper sa gasesti unul asa ca la carte,foarte parfumat si sa ti se prinda usor. E de ajuns unul ca el face destul de des pui si apoi ii poti muta sau inmulti prin butasi. Loc sa ai pentru ei.
    Multumesc de vizita si spor in ceea ce ti-ai propus.

    RăspundețiȘtergere

Va mulțumesc pentru vizită!