duminică, 29 mai 2022

Căpșuni și frăguțe

 Mi-aduc aminte  ce fericire a fost când a început bunica să cultive căpșini, ce plăcere deosebită aveam să le culegem și să le mâncăm direct din grădină. Perioada de creștere a căpșunilor fiind mai mult în timpul școlii, nu prea am văzut la ea cum le îngrijea, dar ajungeam la ea în timpul culesului și a preparării gemului. Prin urmare a fost cumva inevitabil, atunci când m-am mutat la casă să încerc să cultiv și eu căpșuni, mai ales că am și găsit pe teren câteva plăntuțe sălbăticite. 


Am încercat să pun din semințe, dar nu au ieșit. Nici nu știu de ce se vând plicuri cu semințe de căpșuni Am încercat în mai mulți ani, firme diverse, nu am reușit niciodată. Prin stoloni e cea mai sigura metodă de înmulțire. Mi-a adus mama stoloni fie de la bunica, fie de la vecine de-ale ei, fie am luat eu de la prietene sau am cumpărat. 

 De la un an la altul le-am tot mutat în grădină după cum a necesitățile grădinii, încercând să le găsesc locul potrivit. Primele și-au găsit unele puse pe folie agicolă, mutate din cele sălbăticite, descoperite pe teren. La început făceau doar niște fructe micuțe, deși foarte gustoase. Însă scopul meu a fost să cultiv un soi de cășună care sp facă fructe mai mari și să producă de mai multe ori pe an. În timp am reușit să le amestec pe toate, nu mai știu care cum e, dar importante e că produc toate.



 

Din cauza spațiului, am căutat mai multe idei de cultivare a lor. Am încercat pe verticală, într-un fel de plase constuite din folie agricolaă textilă pe suport de plasă de gard, dar după un an se usucă. Vrusesem să fac pe tuburi de pvc, dar tocmai încercase un prieten și după un an pățise același lucru. Pămantul din interior se tasează și ajunge să tragă planta în interiorul tubului,  iar în al doilea an practic trebuie să plantezi din nou.

Un alt mod, a fost tot in tevi de pvc taiate pe lungime ( îmi rămaseseră de la constructie) și folosite pe post de jardiniere. Pe astea probabil le-am pirdut și pentru că nu erau destul de adânci pentru rădăcina plantei și nu ajungeam să le ud cum ar trebui.

Singurele care au rezistat în timp  sunt cele dintr-un ghiveci mare, printre primele incercări de a cultiva altfel căpșunile, Dar a durat vreo 3 - 4 ani până au început să producă ceva remarcabil.

Anul trecut am pus și în jardiniere, și spre surprinderea mea, anul acesta deja văd rezultate bune. Dar bănuiesc că se datorează și faptului că aduse langă casă, le văd și le ud mai des.


   




  

Tot anul trecut am reușit să le pun și pe cele din gradină pe folie agricola. Mai am de rezolvat cu udatul ( aș vrea să le pun furtun de picatură) și cam termin cu experimentele în acest domeniu. Anul acesta încep să simt primele rezultate mai serioase.

   



Tot de anul trecut am început să cultiv frăguțe. Am primit de la o prietenă 5 plăntuțe pe care le-am pus într-un ghiveci, neavand un loc stabilit pentru ele. Anul acesta tot în ghiveci sunt, dar s-au înmulțit singure și au început să și producă. De la aceași prietenă am mai primit anul acesta o ladiță plină și le-am găsit locul în gădină, și urmează să le mut pe toate.


  

O parte din recolta de azi, folosită de fete la prăjituri





6 comentarii:

  1. Nota 10 pentru harnicia mamei! Prajiturile arata super!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumim Andreea pentru aprecieri. Prajiturile...au aratat super. Si au fost foarte delicioase. Singurul lor decfect...că nu au fost mai multe!

      Ștergere
  2. Ce-mi place gradinaritul vostru! Un cuib de capsuni am avut si eu inghiveci, luat de pe net. Chiar a facut fructe, dar dupa aceea s-a uscat. In balcon am multe plante si este o adevarata aventura cu ele, mai ales cand plecam in concediu. Nu ma pot opri sa mai iau, dar nu stiu cum sa le pun optim.Dupa mine optim inseamna pe verticala, dar si asa nu am gasit ideea potrivita. Plante si materiale isi asteapta o rezolvare. Sper sa vina inspiratia, dar nu prea tarziu!🙂
    Seara buna, Niko!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Suzana.
      Cat am stat la bloc am avut doar flori de ghiveci. Nu am încercat să cultiv altceva. Balconul era prea mic. Nici nu stiam de culturi pe verticală. Am început să mă documentez după ce m-am mutat la casa. Intr-adevăr, optim e pe verticala la bloc. Daca ai cum sa agați cumva în tavan, aș folosi un sistem de suspendare al ghivecelor din sfoara. Cautand pe net la ce ma gandeam eu, am gasit articolul asta interesant : https://acasa.ro/amenajarea-gradinii-117/gradinile-verticale-solutia-perfecta-pentru-cei-care-stau-la-bloc-sau-au-o-curte-mica-240133.html

      Ștergere
  3. E minunat in gradina la voi! Imi plac si prajiturelele care cresc acolo! :) Maaaama, ce-mi mai plac!
    Ai acolo productie serioasa!
    Inceputul articolului tau mi-a amintit o prietena a mamei, care avea in gradina si o multime de randuri cu capsuni. Mancam pe saturate cand mergeam la ea (si mereu ne chema cand erau bune de cules)
    Noh! Imi dau seama ca n-am mancat fragute anul trecut! :)
    Productie mare sa aveti!

    RăspundețiȘtergere

Va mulțumesc pentru vizită!