joi, 29 iunie 2023

Peltea de zmeură sau gem fără sâmburi

 V-am spus la rețeta de gem de zmeură că eu am mai multe moduri de a conserva zmeura sub formă de gem. 

Practic, ingredientele sunt aceleași, zmeură, zahăr și sucul de lămâie, chiar și cantitățile sunt la fel, dar diferă modul în care pregătesc gemul. 

Modul de preparare îl aleg în funcție de cantitatea de zmeură culeasă, de ceea ce mi se cere (de obicei mi se comandă gemul clasic de zmeură) și de timpul pe care îl am la dispoziție.

De data aceasta am ales să fac o peltea sau jeleu de zmeură, un fel de gem de zmeură fără sâmburi. Prefer să fac astfel de „dulceață” fără sâmburi și pentru că e mai ușor pentru cei mici s-o mănânce, dar și pentru a o putea folosi în prăjituri sau la fursecuri cu dulceață.


Ingrediente:

2 kg zmeură
1 kg zahăr
sucul de la o lămâie

Mod de preparare:

Se alege zmeura de codițe și se trece printr-un jet de apă rece. Se pune într-o cratiță largă și se acoperă cu zahărul și sucul de lămâie. Se lasă așa câteva ore pentru a-și lăsa suc.







Se pune cratița pe foc mic și se duce la punctul de fierbere apoi se dă deoparte și se lasă la răcit. Nu este necesară răcirea completă.









Când este destul de rece să puteți ține mâna în ea sau destul de rece cât să nu vă strice ustensilele (robotul/storcătorul) se trece prin sită. Până anul trecut aveam o sită pe care o foloseam doar pentru a separa semințele din fructe sau roșii. Anul trecut mi-am luat un storcător de fructe care a rezistat mai puțin de o lună. Până l-au verificat în service și au decis că nu mai poate fi reparat a trecut sezonul de dulceață la mine, iar noul aparat pe care mi l-am luat nu am mai apucat să-l folosesc (am primit un vaucher pentru cel stricat și puteam să-mi iau altceva). Nu știu de ce nici pentru suc de fructe nu l-am folosit. Abia acum l-am pus în funcțiune. 






Sunt foarte încântată de el, mai ales de cât de bine stoarce, semințele de zmeură au ieșit aproape complet uscate.


Sucul obținut prin pasare sau stoarcere se pune din nou pe foc mic i se fierbe până ajunge la 105 grade (dacă aveți termometru de bucătărie) sau până se formează o pastă consistentă ca o ciulama. (am uitat să fac poze cu această etapă - credeam că am făcut, dar se pare că am făcut doar la jeleul de coacăze roșii). 






Se pune fierbinte în borcane sterilizate, se pune capacul și se lasă să se răcească încet. Eu nu le pun în pături pentru această etapă, le las tot în bucătărie lângă plită și pentru că bucătăria mea este orientată spre sud, este detul de cald aproape mereu, mai ales dacă gătesc în continuare, așa că nu mai văd necesitatea folosirii păturilor pentru o răcire lentă.



4 comentarii:

  1. Foarte harnica mai esti 👍🤗 Dar tu ai inca fetitele in casa, este normal sa faceti gemuri, dulceturi si peltele. Faceam si eu din toate fructele de sezon. Hei hei... Ce zboara anii! Nu mai facem ca nu are cine sa le manance. Dar admir pe toti cei care pregatesc aceste bunatati 🥰💞 felicitari

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La noi încă se mănâncă destul de multe și majoritatea fructelor le creștem noi în curte. Îmi pare rău de ele să nu le culeg și să nu le transform în ceva. De curînd am început să le fac pentru vânzare că pentru noi sunt mult prea multe.

      Ștergere
  2. Eu am o strecuratoare pentru rosii speciala :))). Adica nu e ea speciala pentru rosii, o folosesc eu.. ca sa strecor samburii. Intelegi tu, sunt cam obosita la ora asta. dar am vrut sa las un gand inainte de somn, mai ales ca asa de bine arata pregatirile si ... pelteaua imi placea tare mult - eu mancam din cea de gutui. Preferata mea. Yum.
    Foarte tare storcatorul - ce ajutor bun!
    Pupici

    ps: si ce tare ca ai si zmeura galbena :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. și mie îmi place pelteaua de gutui, dar aceea are un alt mod de preparare, se face doar din cojile și cotorul gutuilor și conține mult zahăr.

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!