vineri, 16 iunie 2023

Experiment cu tomate

   Cei care se ocupă ori s-au întâlnit cât de cât cu creșterea tomatelor, știu că în îngrijirealor exită o procedură numită „copilire”. Copilirea înseamnă ruperea/îndepărtarea tuturor lăstarilor care se fac pe tulpina principală la baza fiecărei frunze. Această activitatea se face ori de câte ori e nevoie pe toată perioada de creștere a tomatei.

Personal, primele copiliri pe care le fac sunt în același timp cu primele legări ale roșiilor, pentru a le susține tulpina să nu se întindă pe pământ. Iar din experiența mea, asta înseamnă după apariția primelor flori. Cred că anul acesta a fost prima dată când am legat roșiile aproape imediat ce le-am răsădit, având răsaduri mai înalte, n-am vrut să se culce pe pământ și le-am pus imediat araci și le-am legat.

Copilirea a venit ceva mai târziu, prima dată la tomatele din solar. Nu știu cum reușesc astea, dar mereu mă trezesc că deja acei copili sunt mari cât tulpina principală. Uneori au și flori și parcă mi-e milă să îi mai rup. Am văzut într-un filmuleț anul trecut că puneau acei copili în apă să facă rădăcină și obțineau astfel alte roșii. Știu că am încercat de atunci și da, rădăcină au făcut, dar noile plăntuțe cred că i le-am dat mamei că eu aveam deja tot ce-mi trebuia în grădină.

Bine-nțeles că și în acest an am găsit tomatele din solar cu copili foarte mari, cu flori multe chiar, dar era imposibil pentru plantă să-i las pe toți. Am ales și eu ce era mai mare și mai frumos și le-am pus în apă. Au făcut rădăcini frumoase, am tot avut grijă de ele să aibă mereu apă proaspătă, curată (nu toate fac rădăcini, unele se topesc și murdăresc apa), dar surpriza cea mare a fost că unele dintre ele au făcut și roade. Am câteva locuri în grădină unde s-a uscat tomata pusă inițial și voi merge cu acestea să le înlocuiesc. Sper să se prindă și să se dezvolte bine.





8 comentarii:

  1. Totul este nou pentru mine. Foarte interesant acest subiect!
    E prima data cand aud. Sunt afona pe aceste subiecte.
    Sa le mearga bine si voi sa aveti rosii frumoase!
    Pupici! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multe nu le cunosc nici eu Suzana, dar lurând cu ele învăț câte ceva mereu. De multe ori din experiență că nu am timp mereu să mă documentez ca la carte.
      Mulțumim frumos!

      Ștergere
  2. Eu le copilesc chiar si inainte de a inflori...acum că sunt la al treillea rod...am inceput să le tai frunzele de jos pana la nivelul primului rod pentru a se aerisi mai bine in solar.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Știu sigur că am răspun sla acea vree la mesajul tau. Azi din păcate l-am găsit în spam, împreună cu multe alte mesaje, inclusiv de-ale mele. Din ce motiv nu știu.
      În principiu și eu incer copilirea înainte de înflorire, dar uneori nu reușesc la toate. Mă gândesc că anul viitor aș încerca să le las necopilite mai mult timp și de a face răsaduri în acest mod.

      Ștergere
  3. Ce tare!! Am vazut deja si imagini cu ele plantate (doar ca eu sunt in urma rau cu comentatul.. 😅). Va trebui sa tin si eu cont de acest aspect... ma bucur ca l-ai notat :*
    Pupici!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi se pare un mod bun de a economisi niște bani ca să fiu sinceră. Răsadul pentru solar îl cumpăr mereu, nu am spațiul necesar pentru a face răsaduri așa timpurii ( spațiu încălzit). Dar dacă mă grăbesc, să le copilesc cât sunt mai mici, am mai multe șanse să se prindă plantele. Din cele de acum cred că doar una vom pierde.

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!