duminică, 26 iunie 2022

Gradina de legume

E cumva curios (pentru mine) cum acest blog a fost mulți ani dedicat doar grădinaritului și totuși nu am reușit să spun aproape nimic despre grădina de legume din acest an, asta dacă nu luăm în calcul postarile despre solar. În primii ani de locuit la țară, amenajarea curții era la început și reușeam să cuprind într-o postare detalii și despre flori si despre pomi si despre legume. Acum s-au înmulțit si pomii, dar mai ales florile și ar rezulta niște postări kilometrice să vorbesc despre toate odată. Și uite așa am reușit să tot las articolul depre grădină mereu la final, mereu amânat până acum cînd ”descopăr” că am ajuns la jumatatea anului și eu am o colecție impresionantă de poze care nu mai sunt de actualitate.

În momentul de fată am practic două locuri amenajate pentru legume. Grădina veghe, unde folosesc folia agricola în lupta cu buruienile și sistemul de udare prin picătură și un teren din spatele casei unde am mutat o parte din culturi (dovleceii, cartofii, mazarea...) Cumva în poze pare mai ingrijita gradina din spate, decat prima. Poate conteaza și unghiul din care e facută poza, dar cu siguarntă strică și multitudinea de buruieni ce cresc pe alei. Mi-ar fi plăcut să pot pune poze doar cu o gradina aranjata așa ca la carte, chiar nu stiu cum fac alții( vorba Corinei, pozeaza doar ce e facut?), dar în lupta cu buruienile parcă nu ai sorți de izbandă. Nici nu ajungi bine la sfârșitul rândului că trebuie s-o iei de la capăt. 

 

Unele culturi , precum mazarea, sunt deja culese si conservate
  

În locul ei am pus acum castraveți amari. E prima data când cultiv așa ceva și sunt curioasă cum se comportă.


Lângă mazare pusesem dovlecei ca să-i pot lăsa sa se întindă după ce eliberez terenul. Am descoperit că acolo în perioadele ploiase terenul e mai argilos si ține umezeală și am vrut să pun folie de protecție sub dovlecei. Din neatenție am reuși să rup singurul fruct apărut, dar sper să apară alții in curând. Plantele sunt pline de flor, dar din pacăte neproductive.

 

La fel și vinetele, deși mici ca plante, au deja două trei flori. Castraveții și fasolea în schimb deja produc

  


  

cartofii au înflorit și ei, urmeaza sa verific dacă s-au făcut și tuberculii.



Chiar și poteca lasată special cu iarba tinde să depașească roșiile. Momentan activitatea prioritară în  gradină o reprezintă legatul roșiilor, seraă cănd e răcoare. Restul zilei se umple cu culesul fructelor și conservarea acestora.


  

8 comentarii:

  1. E frumos acolo! Chiar si cu buruieni 😊 - desi imi dau seama cat e de lucru impotriva lor.
    Din nou exclam: cata munca! Dar si satisfactii! E atat de fain sa stii ca mananci fructe si legume "curate"!
    Anul trecut am ingropat in pamantul din jardiniera balconului un cartof caruia ii crescusera tuleiele de aveau si frunze (cazuse din lada in camara si l-am descoperit cand am vazut frunzele! A facut floare si apoi am "cules" un tubercul mititel. :))
    Vor rodi toate plantele tale!
    Cultura de rosii imi aminteste verile copilariei / adolescentei cand mergeam la tara, la o matusa a mamei, si mancam rosii direct din gradina! Ce gust! Erau atat de bune! Mancam pana pocneam, cu scovergi sau "ca pe mar". 😊 In gradinile de legume aerul are un parfum de... nu stiu sa definesc - e ca si cum ar fi verdele parfumat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu-mi fac griji ca nu vor rodi toate. Intr-un fel sau altol ceva rod tot va fi. Ca le merge mai bine unora anul acesta si mai rasu altora, m-am obisnuit. Nu a fost niciodata chiar asa de rau incat sa-mi para rau de munca depusa. Dar am invatat sa ma multumesc si cu cat se poate.
      Rosia naturala de gradina...are un gust aparte. Rar il mai gasesti in rosiile de la tarabe.
      Cred ca si gustul acela specific de gradina ne impinge sa cultivam. Mazarea de exemplu este foarte ieftina tot anul, si e destul de mult de munca cu ea la cules si conservat ( nu mai spun ca anul trecut nu a tinut absolut niciun borcan de mazare si am aruncat tot), dar are alt gust decat cea din comert.

      Ștergere
    2. Citind despre ce ai scris si despre faptul ca unele produse sunt ieftine (si presupunand ca producatorii din piata chiar sunt producatori - unii, cel putin) scriu si aici ca ma gandesc, uneori, cum si-or amortiza investitia...
      Pana in 2020 nu cumparam din piata "agricola", ci numai din magazin, dar acum mi-am "amintit" diferenta intre produsele "curate" si cele gasite prin magazine - e certa diferenta de gust. Acum cam stiu care e producator pe bune in piata si stiu ca produsele naturale (netratate chimic) nu arata perfect si nici nu se pastreaza "frumoase" foarte mult timp daca nu le depozitez optim.
      Foarte rar am gasit rosii cu "gustul amintirilor" - am inteles ca nu mai sunt seminte ca acelea care au fost, pe motiv ca cele de acum dau rosii mai... rezistente. :(
      Tu ai acolo gradina serioasa, cu legume si flori (ba si pomi fructiferi!) si te descurci, iar eu ma "jeluiesc" ca nu-s in stare sa intretin cateva flori! :))

      Ștergere
    3. Incep imediat sa ma jeluiesc si eu. Ii simt lipsa mamei care ma ajuta cel maimult cu buruienile, Din pacate nu mai poate veni la mine asa des ca inainte. Sta bu bunicul (tatal ei de 97 ani) care nu se mai poate intretine singuri. In rondurile de flori ea facea curatenie cel mai des. Eu ma ocupam de intretinerea legumelor din gradina.

      Ștergere
  2. Foarte frumos organizata gradina! Ma bucur sa vad buruieni. Aveam impresia ca numai la mine s-au adunat :). Imi place sistemul de la fasolea urcatoare. Poate reusesc sa il fac si eu la anu'. A mea e inca pe araci.... Si ai dreptate, sunt ani in care o leguma e mai productiva si ani in care nu e. Dar la final stii ca a meritat munca fie datorita productie, fie a gustului sau doar a starii de bine. Exista o multumire cand culegi din gradina ta, pe care o stii goala primavara la care ai adaugat un pumn de seminte sau de plantute mici.....Spor sa ai si rod bogat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa știi ca mult timp am ezitat să scriu despre gradină din cauza buruienilor pe care nu reușeam sa le tin sub control asa cum mi-ar fi placut. Faceam poze incantata de plancetele ce cresteau, le descarcam si apoi vedem pe calculator buruienile si renuntam sa mai scriu ca arata neglijent in poze. Una din postarile tale din luna asta m-a determinat sa trec peste acest aspect si sa pun poze cu gradina asa cum este. La urma urmei blogul meu este un blog in care vorbesc despre experimente, despre incercari, nu doar despre reusite impecabile.

      Ștergere
    2. Imi place gradina ta. E... ”normala” :). Si e perfecta in imperfectiunea ei! In Anastasia din seria Codrii sunatori ai Rusiei de Vladimir Mergle (sper ca am scris corect numele) e descris foarte interesent rolul buruienilor din fiecare gradina...

      Ștergere
    3. Banuiesc ca au un rol si buruienile, dar singurul pe care l-am simtit e ca tin umezeala, uneori chiar benefic acest lucru pentru florile mele.

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!