duminică, 3 septembrie 2023

Musaca de cartofi cu dovlecel și carne

 Musacaua este un aliment prezent în bucătăriile balcanice și orientale. Cuvântul vine din arabă și înseamnă „servit rece”. La noi a ajuns pe filieră grecească, ca de altfel și modul de preparare. 

Musacaua reprezintă un fel de mâncare în straturi format în special din carte tocată alternată cu straturi de legume, la origini vinete. De-a lungul timpului rețeta a suferit diverse modificări, astăzi existând variante cu cartofi, dovlecel, morcov sau variante de post, cu ciuperci în loc de carne.

De la mama mea eu am învățat doar varianta cu cartofi și carne, cartofii fierți și pasați, apropae făcuți piure. În facultate am văzut la o prietenă cu cartofii tăiați felii mari și așezați în straturi cruzi și apoi băgați la cuptor. Gustoasă și așa, dar are totuși mult lichid, prefer varianta cu cartofii pasați.

Anul trecut, având mulți dovlecei, am folosit și dovlecei la prepararea acestui fel de mâncare și surprinzător, cei din familie l-au preferat așa. De atunci l-am gătit mereu și cu dovlecei. M-am hotărât târziu să scriu rețeta pe blog, așa că nu am poze de la început cu ingredientele, ci doar de mai târziu, când deja suferiseră măcar un procedeu de preparare.

Ingredientele nu sunt în cantități fixe, sunt aproximative:

  • 1-2 kg cartofi
  • 2-4 dovlecei
  • 1 kg carne
  • o cană bulion
  • ulei
  • ceapă(opțional)
  • condimente (cimbru, busuioc, oregano)
  • sare, piper
Mod de preparare:

Cartofii se curăță de coajă și se fierb. De obicei prefer să-i fierb foarte bine, dar de data aceasta am nimerit niște cartofi cu timpi diferiți de fierbere : unii nu erau fierți de ajuns și nu s-au pasat complet. Nu este un impediment, deoarece ei se mai gătesc apoi în cuptor.

Dovleceii se curăță de coajă și de semințe și de dau pe răzătoare. Se călesc într-o cratiță largă ca să elimine cât mai multă apă. Dacă eveți timp, puteți să-i presărați cu sare și să-i lăsați să elimine apa înainte de a-i căli (scurtează timpul de prepare). Puteți încerca și să-i folosiți direct cruzi, dar lasă mult lichid în musaca.

Dacă vreți să folosiți și ceapă, prazul ar fi și mai bun, e mai dulce, aceasta se toacă mărunt și se călește în puțin ulei, se stinge cu jumătate de ceașcă de apă. Pestea ea se adaugă carnea tocată și condimente după gust.

Urmează partea de „asamblare”: jumătate din cantitatea de cartofi o pasez ca pentru piure. Îi așez într-un strat pe fundul unui vas uns cu ulei sau unt. Urmează un strat de dovlecei, apoi carnea tocată și călită. În continuare, mergem în sens invers, un strat de dovlecel și la final un strat de cartofi.

Deasupra, pun o cană de bulion, și una sau duuă căni din apa în care au fiert cartofii. Înțep cu o furculiță astel încât să pătrundă lichid până la primul strat de cartofi și completez după cum este necesar, astfel încât să am lichid deasupra ultimului strat de cartofi. Bag cratița la cuptor, la foc mdeiu spre mic (180grade la cuptorul meu electric) și o las până se elimină apa de deasupra și se formează o crustă de bulion.

Când am terminat musacaua, m-am întrebat pentru prima dată de ce i se spune musaca de cartofi. Până în acel moment nu știusem decât această varianta. Wikipedia m-a informat că la bază erau vinetele, nu cartofii și chiar am încercat și o variantă cu vinete, dar despre aceasta vă povestesc cu altă ocazie.

6 comentarii:

  1. Multumesc pentru reteta detaliata. Insa mi se par cam laborioase etapele. Nu am rabdare. Voi incerca si eu ceva si daca e ok va spun. Principiul meu este: mai putin foc pentru a mai ramane ceva util din legume. Oricum gustul poate fi imbunatatit cu mirodenii.
    O saptamana inspirata, Niko!😙❤

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, e ceva mai laborioasă musacaua, fie asta fie cea de post, de vinete, dar rezultatul merită.
      La fel și ție, Suzana!

      Ștergere
  2. Delicioase toate felurile de musaca, am facut si eu deseori. Cu ciuperci nu am facut niciodata, multumesc pentru inspiratie.
    Iti doresc un start bun in noua saptamana 😘🤗

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi-a plăcut și varianta cu ciuperci. O să mai fac și cu alte ocazii.

      Ștergere
  3. Oh... tare mult imi placea. :)
    Noi faceam altfel. Dar e foarte interesanta si varianta aceasta :)
    Pupici!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din câte am citit, e ca în vorba aceea: „câte bordeie, atâtea obicee”. Cred că fiecare gospodină poate jongla cu orice variantă a aceste mîncăruri și poate obține o altă rețetă.

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!