sâmbătă, 23 martie 2024

Tablou cu papier mache - TC24(03-04)

 Luna martie era una din cele mai lungi din an, cel puțin așa se simte în învățământ, e singura lună în care copii își primesc bursele întregi pentru că nu au nicio zi de vacanța în această lună. Vine și după un februarie chiar foarte scurt ( cu o săptămână de vacanță), iar senzația că e muuult mai lungă este puțin amplificată. Așa că nu știu cum se face, dar pentru mine a trecut repede, mult prea repede. Cel puțin în materie de craft. Am făcut atât de multe luna aceasta (cu mărțișorul și 8 martie) că nici nu am simțit că am timp să respir și totuși uite că am ajuns la final de lună și transformările mele creative....nu-s. Incă!

Vin acum cu a temă a lunii martie, tema Fii creativ! care mi-a dat posibilitatea să mă joc cu o tehnică pe care am descoperit-o anul trecut când trebuia să lucrăm tot cu ziare-cărți-reviste, dar atunci nu  știu ce-am făcut că de fapt parcă nu am făcut nimic. Anul acesta mi-am impus să nu ratez nicio provocare creativă și până acum am reușit să mă țin de plan, dar recunosc că mă ajută și faptul că nu mai trebuie una pe săptămnă, le pot face cumva aproape pe toate odată, când am o perioadă mai liberă. 

Nu a fost cazul acum, acest proiect mi-a luat vreo 3-4 zile, în primul rând că are timpi de așteptare, în al doilea rând că timpii de așteptare se lungeam după treburile mele zilnice care se modificau după vremea de afară.  Cu papier mache am mai lucrat când erau fetele mici, dar se pare că în perioade în care nu activam pe blog. Nici când am făcut lut de hârtie se pare că nu am mai scris pe blog. Dar tablouri cu astfel de hârtie prelucrată nu am mai făcut până acum.

Prin natura meseriei, la mine se strâng foarte multe hârtii așa că sunt binevenite orice idei de a le recicla și transforma în ceva mai productiv. Dacă n-ar fi problema timpului la mijloc, m-aș fi jucat mai mult cu lutul de hârtie, dar poate că voi reveni asupra ideeii, mai ales acum că pentru acest proiect mi-am pregătit mult mai multă hârtie decat era necesară, iar procesul de fabricare al lucului de hărtie începe fix cu aceiași pași.

Materiale neceare: 

  • hârtie de reciclat 
  • un castron cu apă caldă/fierbinte chiar
  • mixer vertical
  • strecurătoare/tifon
  • pahare de plastic
  • culori ( acrilice/tempera/colorant alimentar)
  • lipici lichid
  • spatulă/pensetă
  • canvas (dar merge si un suport de carton - probabil și ceva de lemn)
  • tipar și inigo (opțional) - puteți desena direct daca vă pricepeți.

Modul de lucru.

Primul pas reprezintă pregătirea hârtiei. Este și pasul cel mai lung. Pentru un proces mai rapid puteți folosi servețele albe. Servețelul, prosopul de bucătărie de hârtie sau hârtia igienică se dizolvă mai repede în apă. Preferabil albe ca să puteți obține culori mai frumoase, mai vii.

Hârtia mea a fost albă, dar scrisă și imprimată și cu cerneală, așa că a dat o tentă mai mult de gri amestecului. Am mărunțit hârtia cât de mic am avut răbdare, am turnat apă fierbinte peste ea și am lăsat-o la macerat. Sunt necesare minim 12 ore pentru acest proces. Din când în când mai schimam apa. De altfel prima apă am schimbat-o imediat că se colorase deja de la cerneluri. În final eu am lăsat la macerat hârtia vreo 3 zile, cum spuneam mai sus și din alte motive. Și pentru că era destul de multă, înainte de folosire am băgat și un mixer vertical în ea s-o mărunțesc.


Amestecul obținut se strecoară de apă și se stoarce bine. Eu am preferat să storc în cantități mici, cam cât am crezut că îmi este necesar pentru o culoare. Într-un pahar de plastic punem o cantitate mică de hârtie, o amestecăm cu culoare după cât de intensă dorim să fie și cu lipici lichid. Amestecîm cât de bine se poate pentru a obține un fel de pastă.

Am descoperit că pentru tablou mi-a fost necesar mult mai puțin decât amestecam dintr-o culoare. Ceea ce îmi rămânea, am acoperit cu folie alimentară (am lipit folia de amestecul respectiv) ca să nu se usuce. De asemenea am început cu culorile deschise și ceea ce îmi rămânea dintr-o culoare foloseam dacă era posibil pentru altă culoare (de ex galbenul de la inceput l-am amestecat cu verde si am făcut amestecul pentru fundal)


Pe canvas am trasnferat desenul cu ajutorul unei foi de indigo. Și am început să pictez cu pasta obținută. Dacă se dorește se poate pune mai întâi lipici pe foaie/suport, apoi cu penseta se adaugă cantități mici din pasta colorată. Eu am pus lipici mai mult în amestec și nu a mai fost necesar să pun pe canvas. Începusem inițial să fac interiorul staminelor cu galben, dar am descoperit că e mai bine să faci contururile prima dată si apoi să umplii desenul.

 

Pentru contururi am folosit pastă în aceeași culoare cu interiorul, dar nuante mai închise. Pentru a adăuga pasta pe tablou am folosit o pensetă cu vârfuri ascuțite și intrument de pictat în puncte care să mă ajute să ajez pasta pe linii. Pentru interioare am mai pus și cu lingurița cantitate mai mare de pastă pe care o distribuiam apoi uniform cu penseta.


Am continuat să pictez cu pasta de la interior spre exterior, ultima adăugată fiind pasta maro pentru ramă.


Când este gata se lasă la uscat pe o suprafată plană. Atenție, pasta cu care se pictează este destul de umedă, trebuie să vericifați din când în când și să îndreptati cu atenție canvasul/cartonul pe care ați lucrat. Are tendința de a se curba în timpul uscării. Tabloul pare a avea culori diferite din cauza luminii artificiale, l-am lucrat noaptea. Poza pentru prezentare este făcută a doua zi pe lumină naturală. Încă nu era uscat complet la acea vreme, nu se mai luau culorile la atingere, dar la o apăsare mai fermă se strica efectul de „țepi„ rezultat în urma aranjării pastei cu penseta.

16 comentarii:

  1. Prima data am crezut ca ai facut hartie handmade. Imi doresc de cativa ani, insa tot caut o reteta 'altfel'... Este surprinzator cum ai folosit aceasta tehnica. Cum se comporta dupa uscare? Poate crapa daca flexezi hartia? Merita lacuita?
    Sunt curioasa. Chiar a iesit interesant. Parca ar fi mozaic. Tocmai mi-a venit o idee de simulare a mozaicului, asa cum am vazut la tv, pe pereti. Insa trebuie un fel de gratar apasat peste crema. Ma mai gandesc.
    Felicitari. Ma termini cu ideile astea speciale.
    O duminica faina. Azi am lucrat cu fir macrame, spre doi metri. Trebuie sa ma opresc ca sa vad cum le folosesc, ca nu m-am hotarat, chiar daca tu ai facut floricele alea superbe.❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tocmai am fost să-l controlez după ce am citit mesajul tau. Nu știu ce să spun despre lăcuit, probabil merge. Eu nu dau cu lac aproape nimic, doar cu un strat de aracet unele lucruri, ceva făcut cu tehnica servețelului sau puzzle0urile. In rest nu folosesc lac.
      Tabloul, acum după uscare completă, este putin curbat, dar se poate îndrepta. Probabil îl pot pune sub ceva greutăți. Pasta de hărtie s-a uscat complet si nu se mai deformează, pe alocuri chiar înțeapă.Un singur defact văd, la schimbarea culorilor, în unele locuri au apărut mici spații albe, probabil trebuia să pun mai multă pastă la îmbinări. Dar nu se văd din orice unghi aceste spații.

      Ștergere
  2. Ce lucruri minunate faci Mniko. Este superb.
    Mă tentează sa incerc și eu cu copiii de la Centru aceasta tehnica, însă în vacanță, ca să îi pot chema mai des (nu doar o data pe săptămână).
    Aceasta tehnica de înmuiere a hârtiei am văzut -o la "Moara de Hârtie". Din hârtia reciclata astfel și foarte bine scrisa, ei fac noi foi de hârtii. Este foarte interesant.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Zic mereu sa încerc sa fac eu hârtie, dar mi-ar trebui spațiu pt uscat și presat. Cam dificil. Mai ușor cu pasta asta sau lutul de hârtie. Spor la atelierele tale cu copiii.

      Ștergere
    2. Multumesc frumos!
      Si tu sa ai spor, ca multe lucruri interesante faci!

      Ștergere
  3. Foarte reusit acest tablou! Arata "plusat" parca iti vine sa il mangai 🤗 O tehnica foarte migaloasa... Cred ca mai migaloasa decat puzzleul! Este poate, comparabil cu goblenul. Nu trebuie doar rabdare si precizie, trebuie si atentie la "curatenie"...
    Nu mi e clar cum se numeste aceasta tehnica... Papier este ... pe germana hârtie, dar mache nu stiu ce inseamna....
    Numai bine, Niko. O duminica placuta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Are un aspect burtos cumva, dar doar vizual. Complet uscat e destul de tare.
      Papier Mache poate însemna hârtie zdobita/amestecată. Cred că e din franceza ca îmi amintesc ca e-ul din final avea odată de mult accent.
      Mulțumesc.

      Ștergere
  4. Uau! Superb! Și migălos! 🙂 Îmi place atât de mult încât am scris la adresa de conectare "uau" și mi-a dat eroare, evident, și mi-a fugit și o scurtă semiinjuratura, crezând că am noi probleme. 😄
    E arta ce-ai reușit! Te felicit! 🌹Spor la toate! ❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca a fost o eroare ce au putut s-o vezi și s-o repari repede.
      Mulțumesc

      Ștergere
  5. A ieșit superb! Nu știu dacă aș avea rabdare! Poate într-o duminică aș putea încerca, dar mai intai trebuie să cumpăr lipici! Am rămas în urmă cu transformările :(. Nu mă pricep să fac felicitări și am rămas blocată la prima temă!
    Felicitări pentru tablou! Imi place ! Seară frumoasă să ai!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Trebuie sa îmi refac și eu stocul de lipici pt sticle. Abia am găsit ce doream pt ultimele sticle pe care le-am făcut. Cel folosit acum, era prea lichid pt sfoară.

      Ștergere
  6. Niko, cand ai timp, spune-mi si mie, tu cum tai portiuni de tub? Le fixezi ulterior cu silicon? Tai bucla cu bucla si apoi cosi? Mi- e neclar. Multam. ❤

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Șnurul tubular, tricotin? Bucla cu Bucla și le cos una de alta cu firul lor, ca în filmulețul de la tutorialul cu floarea. Nu folosesc silicon. As folosi dacă as lipi șnurul pe o suprafață

      Ștergere
  7. WOW!!!
    Vai ce mult imi place!! stii de ce mi-a amintit? La bloc unde stateam pe peretiid in hol era cumva cu model vopsita partea de jos - arata ca bezeaua, denivelata, diferenta fata de tblou e ca nu prea erau zone tepoase (cum le numesti tu) ergand pe rotunjime.
    Cred ca mi-ar placea mult s afac dar nu stiu daca m-as descurca .. stii tu, cu mirosul. Insa voi avea in vedere si multumesc pentru toate detaliile - stiu unde sa ma uit cand voi gasi o cale de rezolvare :D

    Tabloul ti-a iesit absolut superb. Imi place mult! :). Felicitari!! Sa te bucuri de el -ma intreb daca nu o merge pus si in locul special al tablourilor care se schimba lunar? :D
    Pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, la acel tip de decor m-a dus și pe mine cu gândul acest tablou. ”Calciu” i se spune pe la noi.
      Da, e problemă cu mirosul dat de aracet, deși din punctul meu de vedere, acesta transparent pe care l-am folosit nu miroare, dar pe de alta parte pentru mine nici acea washi tape pe care și-am trimis-o odată demult nu mirosea.
      Din păcate nu merge în acel loc special pentru tablouri. Aș fi vrut să fac unul pentru acolo, dar nu știam dacă am timp să lucrez unul așa mare. Acolo am spațiu pentru coli A3. Acesta cred că este 15x15 cm sau maxim 20x20. Nu l-am măsurat.

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!