Luna martie era una din cele mai lungi din an, cel puțin așa se simte în învățământ, e singura lună în care copii își primesc bursele întregi pentru că nu au nicio zi de vacanța în această lună. Vine și după un februarie chiar foarte scurt ( cu o săptămână de vacanță), iar senzația că e muuult mai lungă este puțin amplificată. Așa că nu știu cum se face, dar pentru mine a trecut repede, mult prea repede. Cel puțin în materie de craft. Am făcut atât de multe luna aceasta (cu mărțișorul și 8 martie) că nici nu am simțit că am timp să respir și totuși uite că am ajuns la final de lună și transformările mele creative....nu-s. Incă!
Vin acum cu a temă a lunii martie, tema Fii creativ! care mi-a dat posibilitatea să mă joc cu o tehnică pe care am descoperit-o anul trecut când trebuia să lucrăm tot cu ziare-cărți-reviste, dar atunci nu știu ce-am făcut că de fapt parcă nu am făcut nimic. Anul acesta mi-am impus să nu ratez nicio provocare creativă și până acum am reușit să mă țin de plan, dar recunosc că mă ajută și faptul că nu mai trebuie una pe săptămnă, le pot face cumva aproape pe toate odată, când am o perioadă mai liberă.
Nu a fost cazul acum, acest proiect mi-a luat vreo 3-4 zile, în primul rând că are timpi de așteptare, în al doilea rând că timpii de așteptare se lungeam după treburile mele zilnice care se modificau după vremea de afară. Cu papier mache am mai lucrat când erau fetele mici, dar se pare că în perioade în care nu activam pe blog. Nici când am făcut lut de hârtie se pare că nu am mai scris pe blog. Dar tablouri cu astfel de hârtie prelucrată nu am mai făcut până acum.
Prin natura meseriei, la mine se strâng foarte multe hârtii așa că sunt binevenite orice idei de a le recicla și transforma în ceva mai productiv. Dacă n-ar fi problema timpului la mijloc, m-aș fi jucat mai mult cu lutul de hârtie, dar poate că voi reveni asupra ideeii, mai ales acum că pentru acest proiect mi-am pregătit mult mai multă hârtie decat era necesară, iar procesul de fabricare al lucului de hărtie începe fix cu aceiași pași.
Materiale neceare:
- hârtie de reciclat
- un castron cu apă caldă/fierbinte chiar
- mixer vertical
- strecurătoare/tifon
- pahare de plastic
- culori ( acrilice/tempera/colorant alimentar)
- lipici lichid
- spatulă/pensetă
- canvas (dar merge si un suport de carton - probabil și ceva de lemn)
- tipar și inigo (opțional) - puteți desena direct daca vă pricepeți.
Modul de lucru.
Primul pas reprezintă pregătirea hârtiei. Este și pasul cel mai lung. Pentru un proces mai rapid puteți folosi servețele albe. Servețelul, prosopul de bucătărie de hârtie sau hârtia igienică se dizolvă mai repede în apă. Preferabil albe ca să puteți obține culori mai frumoase, mai vii.
Hârtia mea a fost albă, dar scrisă și imprimată și cu cerneală, așa că a dat o tentă mai mult de gri amestecului. Am mărunțit hârtia cât de mic am avut răbdare, am turnat apă fierbinte peste ea și am lăsat-o la macerat. Sunt necesare minim 12 ore pentru acest proces. Din când în când mai schimam apa. De altfel prima apă am schimbat-o imediat că se colorase deja de la cerneluri. În final eu am lăsat la macerat hârtia vreo 3 zile, cum spuneam mai sus și din alte motive. Și pentru că era destul de multă, înainte de folosire am băgat și un mixer vertical în ea s-o mărunțesc.
Amestecul obținut se strecoară de apă și se stoarce bine. Eu am preferat să storc în cantități mici, cam cât am crezut că îmi este necesar pentru o culoare. Într-un pahar de plastic punem o cantitate mică de hârtie, o amestecăm cu culoare după cât de intensă dorim să fie și cu lipici lichid. Amestecîm cât de bine se poate pentru a obține un fel de pastă.
Am descoperit că pentru tablou mi-a fost necesar mult mai puțin decât amestecam dintr-o culoare. Ceea ce îmi rămânea, am acoperit cu folie alimentară (am lipit folia de amestecul respectiv) ca să nu se usuce. De asemenea am început cu culorile deschise și ceea ce îmi rămânea dintr-o culoare foloseam dacă era posibil pentru altă culoare (de ex galbenul de la inceput l-am amestecat cu verde si am făcut amestecul pentru fundal)
Pe canvas am trasnferat desenul cu ajutorul unei foi de indigo. Și am început să pictez cu pasta obținută. Dacă se dorește se poate pune mai întâi lipici pe foaie/suport, apoi cu penseta se adaugă cantități mici din pasta colorată. Eu am pus lipici mai mult în amestec și nu a mai fost necesar să pun pe canvas. Începusem inițial să fac interiorul staminelor cu galben, dar am descoperit că e mai bine să faci contururile prima dată si apoi să umplii desenul.
Pentru contururi am folosit pastă în aceeași culoare cu interiorul, dar nuante mai închise. Pentru a adăuga pasta pe tablou am folosit o pensetă cu vârfuri ascuțite și intrument de pictat în puncte care să mă ajute să ajez pasta pe linii. Pentru interioare am mai pus și cu lingurița cantitate mai mare de pastă pe care o distribuiam apoi uniform cu penseta.
Am continuat să pictez cu pasta de la interior spre exterior, ultima adăugată fiind pasta maro pentru ramă.
Când este gata se lasă la uscat pe o suprafată plană. Atenție, pasta cu care se pictează este destul de umedă, trebuie să vericifați din când în când și să îndreptati cu atenție canvasul/cartonul pe care ați lucrat. Are tendința de a se curba în timpul uscării. Tabloul pare a avea culori diferite din cauza luminii artificiale, l-am lucrat noaptea. Poza pentru prezentare este făcută a doua zi pe lumină naturală. Încă nu era uscat complet la acea vreme, nu se mai luau culorile la atingere, dar la o apăsare mai fermă se strica efectul de „țepi„ rezultat în urma aranjării pastei cu penseta.