sâmbătă, 2 septembrie 2023

Gem de smochine

 Mie nu-mi plac smochinele. Nici crude, nici uscate, nici dulceață, sub absolut nicio formă. Dar întîmplarea face că am smochin în curte. Mama e de vină, ea l-a adus că ei îi place. Ei și soțului. Și pentru asta am eu de lucru în fiecare vară să culeg smochinele și să le fac dulceață/gem. Nu mă deranjează să le prepar, dar nu-mi place să le culeg. Frunzele smochinului au niște ace mici care mă irită pe piele și orice sesiune de cules trebuie urmată imediat de un duș zdravăn.

Și ce mă mai deranjează la scmochin, e toamna că trebuie „îmbrăcat”. La început, când era mic, era mai ușor, modescurcam și singură. Dar acum am nevoie de ajutor și ajutorul ală e cam rar pe acasa. Mai mult musafir. Sa-l desfac primăvara e mult mai simplu. Dar una peste alta, dacă ar fi doar după mine, aș renunța cu totul la smochin.

A, și ca să fie tacâmul complet, și gemul de smochine e pretențios. Nu de făcut, am descoperit o rețetă relativ simplă. Dar oadată desfăcut borcanul de gem, trebuie fie să-l termin repede, fie să-l țin în frigider. Cum doar sotul mînâncă dulceață de smochine, închipuiți-vă cât stă un astfel de borcan pe la mine prin frigider pâna se termină. dar să revenim la rețetă.

Gem de smochine:

Ingrediente:
  • 2 kg smochine bine coapte
  • 1 kg zahăr
  • 1 lămâie mică





Mode de preparare:

Se spală smochinele bine și se curăță de codițe. 
Se taie în patru, se acoperă cu zahărul și se țin la rece 3-4 ore sau peste noapte. Pentru că de obicei le culeg seară, eu șe kas peste noapte cu zahărul. 
După ce își lasă sirop, se adaugă lămâia tăiată felii și se pune la fiert la foc mic.









Gemul se fiebe pănă se leagă siropul. Dacă nu vă plac bucățile de smochine, puteți să le mărunțiți în acest moment cu un mixer vertical, api s-l mai fierbeți aproximativ cinci minute. La noi se preferă bucățile în gem.
Când este gata, se pune fierbinte în borcane sterilizate și se pune capacul imediat pentru a se forma vidul. Se lasă la răcit în păruti dacă doriți (eu le las doar pe blatul de bucătorie) și se depozitează în cămară.



4 comentarii:

  1. Abia anul trecut am facut putin gem din smochine romanesti.
    Imi plac aceste fructe, insa nu cumpar cele straine ce se vand la magazin cu bucata. Cred ca doar din Turcia am vazut.
    Insa as vrea sa incerc putin vin din smochine uscate. Citisem ca e foarte bun, insa nu stiu cum se face. Ma voi documenta. Singurul lucru de care imi aduc aminte este ca am pus ff putin zahar. Cred ca la 2 kg fruct, nici nu stiu daca am adaugat vreo 300 gr zahar brut.
    Seara buna, draga Niko! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am făcut în alți ani și gem de smochine fără zahăr. Găsisem o rețetă cu banane în loc de zahăr, am încercat - nu a fost prea apareciată. Am făcut și fărăr banane, dar nu ține mult timp. Asta e rețeta pe care mi-o cer și clientele și soțul, așa că rămân la ceea ce se cere.
      O săptămână minunată, dragă Suzana!

      Ștergere
  2. Candva acum muuult ani (in 94) am mancat smochine din smochin. Bune au fost.. acum nu stiu daca as mai manca..In sensul ca nu stiu daca le-as mai tolera..
    Faina reteta. Vad ca foarte multe retete pe care le prepari au lamaie. Ti-ar trebui un lamai :D :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu știu dacă merită bătaie de cap cu lămâiul. S-ar putea să fie mai „ieftin” să le cumpăr. Sunt necesare pentru a împiedica zaharisirea gemurilor. Rețetele se pot prepara și fără, dar lămâia are scopul ei precis.

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!