marți, 29 noiembrie 2022

Globulețe din carton - Împodobim bradul virtual cu Rux ( editia XII)

Pe blogul ei, Rux ne invită să împodobim și bradul anului trecut, o tradiție care în 2021, ar fi trebuit să ajungă la ediția cu numărul XII. Din motive de ea știute nu s-a putut ține la timpul potrivit și se recuperează acum. Tema este Vintage și chiar mă gândeam la un glob vintage pe care îl am, moșterire de la mama, din bradul ei din copilărie. Mai are ea vreo două astfel de globulețe acasă care, sincer, sper să ajungă cândva tot la mine. Apoi am aflat că trebuie făcut de mine și mi-am amintit de globulețele din carton în formă de piramidă sau cub pe care le făceam în copilărie. 
Printre globurile de pom am unul albastru, singurul rămas din primul an de facultate când în cămin mi-am făcut pe post de brad de Crăciun, o ramură verde de brad împodobită cu astfel de globuri din carton învelite în staniol de la bomboane/ciocolată. În copilărie, adunam într-o carte toate aceste foițe de staniol tot anul, mai ales pe cele de la bomboanele de pom, să le folosim la diverse proiecte.
Din păcate nu am umblat încă la cutiile de Crăciun și nu am poze cu cele două globulețe de care am vorbit. Dar m-am apucat de meșterit, mai ales că îmi place să mă joc cu compasul, rigla și cartonul. Și mi-am adus aminte să fac și ceva poze pe parcurs.
Am început cu cel mai simplu, o piramidă triunghiulară, tetraedru cum i se spune în matematică și mai precis cu desfășurata acesteia. Tetraedrul are toate fetele triunghiuri echilaterale și desfășurata lui în plan reprezintă 4 triunghiuri echilaterale care formează un alt triunghi mai mare. Ca de obicei îmi place să le construiesc de la zero cu rigla și compasul.

Încep cu un cerc, apoi fără să modific distanța din compas, desenez un alt cerc cu centrul pe primul cerc. Acesta ar trebui să treacă prin centru primului cerc.( dacă din vorbe v-am amețit, sper să vă lămurească pozele chiar dacă creionul nu se vede perfect pe cartonul gri - recuperat de la o cutie de cereale)

  

În continuare, urmează un alt cerc, cu aceeași rază și centrul în unul din punctele de intersecție al primelor două cercuri. Obținem trei cercuri care se intersectează două câte două în 6 puncte. 

  

Unim punctele două câte două în toate modurile posibile și obținem cele 4 triunghiuri mici ce formează unul mare. Decupăm figura obținută, ținând cont să lăsăm și niște ”aripioare” care să ne ajute la lipit. Se îndoaie cartonul pe toate laurile desenate.

 

Și îl lipim. Am uitat să îi fac poză singur la acest pas, dar îl vedeți mai jos alături de partenerii lui.


Conform obiceiului din copilărie și acest globuleț l-am îmbrăcat în staniol (m-am bucurat ca un copil când am descoperit salvate câteva ambalaje de cicolată ferro roche) Nu mai stiu cu ce fixam staniolul altă dată, dar acum am folosit bandă dublu adezivă. 

 

Celelalte două globuri le-am modernizat puțin și le-am îmbracat în carton buretat cu sclipici : am tăiat triunghilețe și le-am lipit pe fiecare față a globului.


În pozele de mai jos, se văd pașii de desen pentru globulețul roșu. Practic ar fi două piramide patrulatere (cu baza pătrat) suprapuse, numai că eu am vrut să îl obțin direct. Am plecat de la ideea desenării unui hexagon regulat căruia să-i dublez triunghiurile echilaterale ca niște raze de soare.(și așa am onținut o stea în șase colțuri despre care voi povesti cu altă ocazie. Am început cu cele trei cercuri ca la tetraedru (pozele de mai sus) dar am continuat cu desenarea cercurilor în jurul primului cerc, mutând mereu centrul în următorul punct de intersecție. Am obținut un fel de floare formată din 7 cercuri


Toate puncetele de intersecție se unesc între ele împreună cu centrul cercului inițial

  

Și din nou, decupăm cu aripioarele pentru lipit. Ca să putem crea forma 3D este necesară înlăturarea unei petale minim. Pentru că mi se parea că obțin un glob prea turtit am mai tăiat și a doua petală și am obținut astfel corpul cu 8 fețe triunghiuri echilaterale.


  


Cel de-al treilea corp/glob este format cu 10 triunghiuri isoscele, sau 5 romburi care împart un vîrf comun, toate ”înscrise într-un semicerc. Am uitat să fac poze la aceste etape. Dar sper să revin curând și cu aceste etape.

Rux ne invită și la ediția cu numărul XIII, împodobirea bradului virtual din acest an, cu tema Drăgălaș

10 comentarii:

  1. Nu am facut globulete din carton. Multumesc pentru detalii.
    Vor arata bine in pom. De cativa ani nu mai cumpar nimic. Astept sa le sparg pe cele
    care le am sau sa confectionez daca mai vine vreo idee. Incep sa ma enerveze seturile
    monocromatice. Daca vreau mai multe culori m-as umple de globuri. Nu-mi place tactica...
    Spor la tot, draga Niko! Felicitari pentru globulete! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am avut perioade în care mi-am facut bradul doar în doua culori, fie roșu cu galben fie alb cu albastru. Realizezi că aveamdestule globuri de fiecare fel ca să pot merge fie pe o varianta fie pe cealaltă. Dar pe măsură ce au crescut fetele și am lucrat împreună globuri am început sa-l facem multicolor. Eu fac ce fac si an de an tot mai cumpăr cate ceva, desi îmi tot doresc odată un brad impodobit doar cu globuri handmade. Cred că nu se va meterializa prea curand aceasta dorință, că multe globuri cumpărate au anumite semnificații, valori sentimentale.

      Ștergere
  2. Aaaraaaataaaa suuupeeer! Sunt dragalase si au un super-aer vintage - vazand desenele am asociat "vintage-ul" tocmai timpului cand s-a "inventat" matematica! :)) Doar ca pe atunci nu se inventase Craciunul! 😊
    Daca-mi iese "floarea cu sapte cercuri" pot zice ca mi-a mai crescut un neuron! 😊
    Datorita cartonului buretat arata ca si cum ar fi pufoase! ❤
    Felicitari! Spor in toate!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi-e greu să nu dau indicații matematice. La geometrie, printre primele lecții care le ”predau” este trusa de geometrie, ce inseamna fiecare instrument și la ce îl folosim.
      Dacă își iese floarea cu cercuri, imediat poti să faci si steaua cu șase colțuri. Ea se poate desene si din doua triunghiuri echilaterale suprapuse, dar trebuie să măsori să le așezi perfect. Metoda cu cercurile mi se pare mai distractivă.

      Ștergere
  3. Sunt minunate!! Imi plac tare mult genul acesta de globuri! Noi nu am facut la gradi, scoala - probabil ca ar fi urmat sa facem, dar na... am ratat multe activitati de gen (dupa 89 - cel mai rau im pare ca au scos lucrul manual la un moment dat din programa si au bagat o prostie inutila).
    Stau acum si ma intreb unde am eu trusa mea cu compas :O.
    Da, musai sa incerc sa fac si eu cateva globulete de gen :D - multumesc pentru inspiratie si pentru bucuria de a impodobi bradutul vintage impreuna.
    ( apropo de motiv, se pare ca am deja vu... dar sper ca de data asta sa nu dureze 24 de zile... si sa dispara mai repede.... )
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Noroc că am luat mial-ul la rând, că acest mesaj intrase in spam.
      Și mie mi-a parut rău că s-a scos ora de lucru manual din programă. Era ceva distractiv pentru mine, desi atat timp cat am prins-o eu am tricotat și croșetat.
      Spor la globulețe. Sunt niște teme în advent la care merge ceva de acest gen. Eu am făcut azi un mic cub, o sa-l postez mai pe seară.

      Ștergere
    2. Mie imi intra direct in spamul blogger unele comentarii:)))).
      Si eu la lucru manual am prins tot tricotat, ceva crosetat, am facut un sort cu tiv feston.. si am avut si o ora de prajiturit ... era dragut (stiu ca ne uitam cu jind la traforaj (dar am facut totusi si asa ceva, la un moment dat - imi amintesc ca aveam fir si decupam .. ce nu cred ca am reusit sa mai facem a fost pirogravura... ).
      Iti multumesc! Cub am vrut sa fac si eu.. dar pana la urma am facut altceva :D o sa vezi mai tarziu.

      Ștergere
    3. E rândul meu să zic, și tu Brutus? Mi-as fi dorit așa de mult un set de traforaj! Dar tata era de modă veche, astea sunt pentru fte, astea pentru băieți și cum eu am o sora mai mică, nici nu s-a pus problema să ne ia asa ceva. Mi-am cumpărat un set de traforaj avum vreo 12 ani, dar nu prea am reușit să fac mare lucru cu el. Nu i-am acordat destula atenție atunci. Pirogravura în schim îmi place, nu am talent dar m-am jucat cu ceva felii de lemn anul trecut (https://mniko.blogspot.com/2021/12/jurnal-de-advent-20.html).
      Eu voi posta deseară. Încă sper să a timp să fac și ornamentul de la adventul de la fete.

      Ștergere
    4. Tin pumnii sa reusesti sa termini si ornamentul :)! Am vazut articolul de anul trecut <3. Foooarte fain - munca de echipa :D.

      Ștergere
    5. Din pacate momentan am spus pas ornamentului, nu am găsit exact ce doream pentru el și nici timp de improvizat nu mi-a mai rămas.

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!