luni, 23 martie 2015

Jurnalul unui gradinar amator (8)

Cand ( ziua, data, ora), Luni, 23 martie, ora 21.30
Stare de spirit : am descoaprit ca sunt un "colectionar" de tot ce se poate fara a avea de fapt o colectie de ceva, timbre, servetele, monezi sau altceva. de fapt as putea ca colectionez "materie prima": hartii, cartoane, fire, tutoriale in diverse tehnici, etc.... Ba chiar si seminte de plante. Din pacate uit sa le mai folosesc. Mai nou "colectionez" poze din gradina. Toata saptamana trecuta ( si nu doar atunci) am facut poze prin gradina si prin curte cu tot ceea ce am facut, ce a mai crescut, chiar si cu bruma asezata intr-o dimineata prin gradina. ideea era sa o postez imediat, dar...cumva ajung sa postez ceva numai in ziua de jurnal
Vremea : o tine una si buna .. capricioasa asa cum a fost inca de la inceputul anului. Saptamana trecuta am avut parte aproape de tot ce poate sa ne dea vremea prin partilea astea. Bine ca n-am primit si troiene de zapada cum am vazut ca s-a intamplat prin tara
Poza saptamanii: Cu toata vremea capricioasa, au fost zile in care chiar am putut lucra mult in gradina si chiar am profitat cat am putut de mult. Mi-a fost destul de dificil sa ma hotarasc la o anumita poza din toata colectia de poze adunate, dar reprezentativa cred ca este prima zambila inflorita:


Gradina de legume :
tot in urma sunt cu lucrarile fata de vecini, dar nu ma mai afecteaza atat de tare. Am avansat si eu cu ceea ce-mi propusesem doar cu ajutor din partea sotului si mamei venita oarecum in vizita de lucru. Singura....parca nu e spor absolut deloc. In teorie curtea mea era in fata destinata numai florilor, iar in state gradina de legume. Anul acesta insa in fata s-au strecurat intr-un colt brazdele de usturoi si ceapa, delimitate de un "gard" de tuia












Gradina de legume a primit sambata asta si poarta ca sa nu mai intre acolo catelul.


Salata se dezvolta binisor in ceea ce a ramas din incercarea pe de solar/rasadnita. Trebuie udata mai des, dar de acum imi va fi usor ca mi-a conectat sotul robinetul din curte si nu mai trebuie sa car apa din casa.


Am inceput sa parcelez gradina in functie de posibilitatea de a iriga sau nu cu furtun cu picurator ( nu stiu ce denumire oficiale ara sistemul asta - noi ii zicem "cu picatura"), dar si in functie de ceea ce voi cultiva. Nu se vede bine in poza, dar am pus cateva randuri de cartofi si mai urmeaza de pus probabil inca doua randuri.

Si pentru ca planul de acasa nu se potriveste cu cel din targ, se cunoaste ca nu am experienta ca m-am trezit ca nu mi-am calculat bine marfa si cartofii in loc sa fie in marginea gradina sunt acum cam in mijloc. Vor primi in tovarasie niste mazare, chiar daca nu era in plan.
ceapa si usturoiul puse in toamna, putine, asa doar pt consum in stre verde se dezvolta frumos


Spanacul mi-a facut o surpriza frumoasa si a inceput sa rasara:


Via si livada : Via are in sfarsit suportul gata, azi l-am si vopsit pt a-l feri de rugina. Urmeaza sa tau via si s-o leg de neul suport. Din pacate am remarcat ca foarte multa e uscata, urmare probabil a lucrarilor de la gard din toamna.


Altoiul din par pare sa se fi prins, mugurii par gata sa se desfaca. de altfel toti pomii par a se pregati intens pentru acest proces. Coacazii sunt campioni si deja si-au aratat cateva frunzulite.



Nucul e vizitat aproape zilnic de o ciocanitoare si incep sa-mi fac griji in ceea ce-l priveste.


Smochinul, incurajat de zilele insorite a inceput sa se "dezbrace". deocamdata a renuntat doar la folia de protectie:
Nu prea arata a smochin acum, nu-i asa?
Florile : sunt minunate, tot mai viguroase si pline de boboci. Pe langa zambila de la poza saptamnaaii, au mai inflorit inca doua, iar narcisele sau ghioceii batuti cum li se mai zice pe aici sunt si ele gata sa infloreasca;



Incep sa se dezvolte si crinii:

 Trandafirii 9unii s-au uscat mai mult decat crezusem initial si a trebuit sa-i tund iar)

Iar liliacul e plin de muguri gata sa se desfaca:


Plante la ghiveci : aici e liniste tottala din partea mea. Ba chiar si udatul lor l-am transferat in sarcina copiilor
Plante aromate si medicinale : sunt in acelasi stadiu ca saptamana trecuta. Nu stiu cand ar trebui sa iasa menta, dar pandesc zona unde stiu ca aveam ca s-o pot proteja ca acum nu mai e "langa gard" asa cum parea anul trecut.
De prin curte : sunt tot la stadiul de curatenie si amenajari sub privirile suparate ale lui Nero. Cum e hotarat sa nu tina cont de plantele mele, sau de incaltaminte am fost nevoita sa-l leg cat timp nu stau pe afara. Daca sunt in curte sta cuminte pe langa mine, uneori atat de aproape ca-si mai primeste cate o coada de cazma in cap. M-am certat de-a dreptul cu el pe puietii de tuia pe care mi-i fura cand incercam sa-i plantez. Acum incercam sa-l invatam ca nu sunt buni sa-si exerseze el ridicatul piciorului.

In bucatarie si camara :
odata cu postul Pastelui parca am descoperit iar ca am conserve de legume. Am desfacut prima data un borcan de vinete cu rosii( au fost doar taite cubulete si puse in borcan apoi sterilizate) si am facut un fel de sos de post lana snitere de soia. Pot spune ca au tinut foarte bine si ca s-au terminat in aceeasi zi:

Ma informez : nu mai caut informatii anume, dar citesc ce fac ceilalti gradinari virtuali pe care ii cunosc. La Ana-Maria, urmaresc solarul si abia astept sa-l vad gata, dar si aventurile lui Rocky. Iar la Corina astept cu nerabdare sa citesc depre experienta ei cu capritele.
In plan pentru saptamana ce urmeaza ... imi fac planuri pentru curatenia de paste care se apropie cu pasi repezi, incercand sa jonglez intre gradina, casa si copii.

4 comentarii:

  1. Catelul e un frumos :)
    Eu recunosc, am avut noroc pentru ca tatal meu, un om foarte rabdator, efectiv a stat de Rocky, i-a explicat de sute de ori ce nu e bine... si asa am ajuns sa avem un catel oarecum intelegator. El nu prea le are cu rosul (insa primeste os foarte des si-i place teribil) si asa copacii mei au scapat. Se spune ca dulaii astia, mari, dupa ce implinesc doi ani vor fi cateii pe care ni i-am dorit. Nu mai avem mult de asteptat :)
    Floricelele tale sunt minunate! La mine nu stiu cine le face mai mult rau: buruienile sau Rocky ... Am curtea plina (si in continua expansiune) de stevie porceasca, cica-i spune. E ceva infiorator. Are niste radacini extraodinar de adanci (oricat am sapat nu am reusit sa scot una intreaga), are o dorinta de viata de invidiat si orice bucatica de radacina sectionata, lasata pe pamant, face frunze imediat... Sunt disperata...
    Spor la treaba. Si rabdare :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mai pune inva un an si poate atunci s-o linisti si al meu. Diferenta majora dintre Nero si Rocky e ca Rocky a fost crescut in casa si nero doar afara. Si-a dezvoltat astfel mult mai mult instinctele naturale de caine pt ca nu a trebuit sa respecte un program de iesit afara de exemplu. Cand am citit prima data despre labradori, "vedeam" pe forumuri ca se vaitau stapaniii ca la peste un an ei abia ridica picioarul sa faca pipi cum e normal pt un mascul. Al meu a inceput sa ridice piciorul inca de pe la 6-7 luni. ma distra atunci ca alegea metoda in fucntie de teren 9 daca era drept sau roata masinii) Acum are aproape 10 luni si a descoperit si toti copacii din curte nu doar rotile masinii.
      La fel s-a dezvoltat la el instinctul de a ingropa oasele si nu numai. Un caine crescut in casa banuiesc ca nu are cum sa sape in gresie sau parchet. Cu rosul mobilei se mai indeletnicesc si ei din cate am citit, dar intervine stapanul cu educatia. La noi nu prea are cine sa stea permanent cu el in curte. Mi-e mila uneori cand il vad suparat cu lantul de gat. De asta i-am si pus o sarma prin curte si lantul e prins de sarma ca sa aiba totusi mai mult spatiu de miscare. Stiu ca unii ar spune ca asta e o cruzime, dar eu nu o consider asa.
      Cu buruienile am si eu de furca si chiar cu stevia. Am avut intr-un colt de gradina stevie buna dar a fost calcata in picioare cand s-a construit gardu; Of, gardul asta ... mi-a stricat multe lucruri, dar era necesar sa-l facem. Macar stiu acum ca e trainic si durabil si nu trebuie sa-l carpesc mereu.

      Ștergere
  2. Vad progresul spectaculos al gradinii tale, iar pozele vor fi arhiva in curand, sa vezi la anul, pe vremea asta, cum vei cauta in arhiva sa faci comparatii! Mult spor la treaba, rezultatele vad ca nu intarzie sa se vada! Iar cainele, se va linisti si el, ai rabdare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Fac pozele astea cu intentia de a posta pe forum si nu mai ajung sa si postez. Am poze multe de anul trecut, cu fiecare etapa din gradina. Curios ca nu fac inca nicio comparatie cu ce a fost atunci decat in amintirile mele, fara poze. Anul trecut am fost plina de elan si am avut un avant deosebit. Anul asta...se pare ca l-am consumat pe tot anul trecut si acum nu mai am nici macar fosta sa ma motivez. Cred ca am asteptat primavara prea mult timp si acum ca a venit nu stiu ce sa fac cu ea.

      Ștergere

Va mulțumesc pentru vizită!